Kroken1984 0 Postad 13 Maj , 2011 Hej.. Jag ska svetsa på en ny skädda på mitt drev och läste igår i ett forum att man ska ha ett speciellt material/tråd som tål saltvatten.. Har för mig att de stod något om Amg5l tråd eller liknande.. Någon som vet?? Kommer svetsa den med TIG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Maj , 2011 ALMG 5 ska tråden heta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kroken1984 0 Postad 13 Maj , 2011 Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 13 Maj , 2011 har den gått av längst upp då får du öppna skruven till växellada påfyllningen. Det blir varmt och då blir det lätt övertryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 Maj , 2011 Jag vill avråda att använda TIG-svets! Orsaken är att du behöver väldigt mycket värme för att få ett bra smältbad, Aluminium suger mycket värme så det krävs en rejält kraftig Tig som kan leverera växelström för det jobbet, så försök att använda MIG istället. Tråden du ska använda ska heta AL/MG5, alltså 5% Magnesium, för att göra svetsen saltvattensbeständig och få samma egenskaper som originalmaterialet,det ska inte innehålla SI, alltså Silisium, d.v.s. kisel. Ren Argongas därtill, inget annat Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 13 Maj , 2011 Det funkar jättebra med tig jag svetsa alltid såna saker med tig, man har mycket mer kontroll över smältbadet i gammal alu med tig än med mig. 160 a 170 ampere räcker för sånt jobb så man behöver ingen värsting maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Maj , 2011 de ska tigsvetsas för bästa resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 19 Januari , 2014 Jättegammalt inlägg, men ändå. När man svetsar så använder man helst TIG och materialet i tillsatsmaterialet är samma som i växelhuset i övrigt, d v s kokill/sandgjutlegering SS-4253 (AlSi10Mg). Denna legering innehåller 10% Si (kisel) och ca 0,3% Mg (magnesium). Ingen mening att använda AlMg5, den är dessutom jäklig på att skapa oxider och slagg vid svetsning. Det går att köra MIG, men se upp med bindfel (otillräcklig inträngning/uppsmältning). Rekommenderar AlSi5 om man inte sågar av smala bitar av reservdelsskäddebiten och använder som tillsatsmaterial. Har jobbat 7år som metallurg på ett aluminiumgjuteri som heter Fundo, så jag hoppas jag vet vad jag pratar om. Vi gjöt våra egna svetstrådar i samma material som växelhusen. Fundo gjuter Pentas större drev. Måla NOGA ! MVH/Metallurg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Januari , 2014 Jo det är fint men om man svetsa ditt en10 mm AlMg4,5 5083 plåt som man slipa i form sen då? har jobbat med aluminium i snart 30 år och aldrig haft eller sett problem med att svetsa sånt med Almg5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Metallurg 0 Postad 19 Januari , 2014 Går bra det också. Det jag menar är att det inte behöver vara AlMg5. Det finns ju skäddor i icke gjutlegeringar att köpa också, de är frästa till färdig form. Kostar 300-400 spänn. MVH/metallurg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser