Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Palmqvist

Limma skrovbeklädnad

Rekommendera Poster

Hej,

tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter i samband med renoveringen av ruffen i min båt. Nu har jag kommit till limningsfasen (nerrivningar kan ni läsa om i andra inlägg). Jag har köpt Marina Soft på Hjertmans och har limmat upp den med Cascoflex golvlim. Valde ett sättlim då det är ganska långa bitar som ska limmas upp, den längsta är ca 5 meter. Är ensam om jobbet så kontaktlimning uteslöts.

Jag limmade enligt konstens alla regler. Penslade på Cascoflex på väggen och drog med limspridaren. Sedan lät jag limmet torka tills det inte var flytande men fortfarande någorlunda klibbigt. Mattan högg bra när jag tryckte dit den. Strök fast mattan så hårt jag kunde med en gummiroller och finskar när mattan var på plats.

Dagen efter hade jag bubblor på 2-3 cm i diameter på ett 30-tal ställen. Inte roligt. Har kontaktat både Casco och Sika om detta och båda säger att jag gjort rätt, men haft lite otur. Jag limmade i söndags, började vid lunchtid och var klar vid 3-tiden. Just den dagen var en väldigt vacker dag. Solen låg på och det var 20-25 grader varmt. Men antagligen blev det ännu varmare på skovsidan där solen låg på. Blir det för varmt så bildas gaser från limmet när det torkar och då mattan är väldigt tät har dessa gaser ingenstans att ta vägen. Då bildas bubblor. Man bör alltså vara lite försiktig när man limmar. Det får inte vara för kallt, då torkar inte limmet, men det ska inte vara för varmt heller, då kan det bildas bubblor. Casco anger endast att arbetstemperaturen ska vara >18 grader, men Sika skriver på sin motsvarighet (SikaBond 570) att arbetstemperaturen är 15-25 grader. Synd att inte Casco anger en övre gräns, då kanske mitt problem hade kunnat undvikas.

Tipset jag fick av Casco och Sika är att punktera bubblorna med en liten skalpell. Därefter värma försiktigt med en hårtork. Jag har en reglerbar värmepistol som jag kommer att sätta på lägsta effekt och använda. Värmen återaktiverar limmet och det finns en chans att jag på detta sätt kan trolla bort bubblorna. Lite extraarbete, vilket inte är kul, men förhoppningsvis kommer slutresultatet att bli bra i alla fall.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...