Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Strebern

Kärvande styrning? på min maxum 1800SR (mercrusier 3,0, drev)

Rekommendera Poster

Hej!

Som rubriken säger, styrningen (ratten) kärvar när man passerar nollläget, max höger och vänster går fint, men när man ska tillbaka till rak kurs så får man ta i för kung och fosterland.

Några idéer på vad jag ska börja leta efter, eller om det ska vara såhär?

Är 100% ny på båtlivet, min första båt.

Båten är en Maxum 1800SR med 3,0 liters Mercruiser med Alpha one gen 2 drev.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kollega hade ett liknande problem med sin 18-fots Stingray med samma motor som du har. I hans fall var det så att det var inte en droppe olja i behållaren för olja till hydraulstyrningen samt att servopumpen läckte. Efter byte gick den som en dröm.

Tror du får räkna ca 6000 kr för en ny pump eller ca 2500 kr för en begagnad, det var i alla fall det erbjudandet kollegan fick.

Berätta gärna hur det fortskrider med felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var iväg och tittade på båten, och det såg inte ut som att jag hade någon servo, men jag hade servovätskebehållare och den hade rätt vätskenivå

 

Mycket märkligt.

 

Se på bilden, enligt instruktionsboken till båten så ska det sitta en servo någonstans, men vajern går direkt på staget...

Någon som vet OM och VAR servon ska sitta?



Senast ändrad av Strebern | 16 maj 2011 | 21:49

post-10018548-1394236711,9123_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan av den behållare som du fyller på vätska till servostyrningen sitter det på de flesta Mercruiser 3,0 ett hjul som drivs av en rem. Detta hjul är för drivning av servopumpen som sitter i underkant av vätskebehållaren.

Vet du förresten om det är så att du har servostyrning på båten? Om det går en wire / stag hela vägen från ratten bak till styrningens infästning ( som du fotograferade ) så har du helt mekanisk styrning. Har du hydraulisk så sitter ratten på en pump som det kommer ut hyraulslangar ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är högst osäker på om jag har servo eller ej.

Det ser ut som en vanlig vajer från ratten om man kikar, och den servo som ska sitta vid anslutningen där styrstaget går genom skölden saknas såvitt jag kan se.

Om det är så att jag inte har servo, vad är då vätskebehållare till för som syns mitt i bilden?

Och vad är det då för fel på styrningen? eller ska den vara så trög så min sambo inte orkar vrida på ratten?

post-10018548-1394236712,1342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Den där behållaren är för drevoljan! Men du skriver att du har ett alfa drev och dom har inte drevoljebehållare i motorrummet, det är bara bravo som har det.

 

Om du har en servopump så sitter den på framsidan på motorn, På nyare motorer så drivs generator, sjövattenpump,servopump mm av en multirem.

 

Har du en äldre motor så är det en separat  rem till Servopump, generator.

 

Mvh/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en rem, och den verkar endast driva generatorn, inget mer...

Men då jag inte verkar ha någon servo, så kan vi återgå till själva problemet, ska styrningen vara så trög så man får ta i för kung och fosterland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du samma problem när du står still med båten och går från ändläge till ändläge på styrningen eller är det bara när du kör?

Vi hade en Ryds 435 GTS för ett antal år sedan och där var det samma symptom. Jag kan inte säga att den kärvade men det var tyngre att svänga styrbord till barbord ( eller om det var tvärt om ) än åt andra hållet under färd och vi gissade att det berodde på propellerverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever det som tyngst när man kör snabbare, typ 10 knop och uppåt, när man puttrar fram i några knop så går det bra.

Det är så också att det är inte svårt från mittläge att svänga ut, men att sen gå tillbaka är jättetungt, det är som om det vore ett uppförsbacke från båda ändlägena mot nolläget på styrningen så att säga.

Det kanske är normalt, men jag tycker det vore märkligt om man måste vara hulken för att kunna svänga en båt i högre hastigheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det vi upplevde med vår Ryds. Men det kan ju vara så att du också fått rost mellan styrwire och röret som wire löper i men det känns lite långsökt eftersom denna oftast är väl skyddad och på bilderna såg din båt ut att vara i gott skick.
Jag tror inte att jag har fler förslag och det kan tyvärr vara så att allt är som det ska.

Någon annan kan förhoppningsvis komma med ett par kloka råd här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan du inte koppla loss styrvajern från drevet för att utesluta om det är vajern eller drevet som klabbar.Vet inte om det kan vara så illa att något vid gimbalhuset kärvar.

Hoppas att det löser sig.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, alpha Gen 2 har oljebehållare. Det hade jag på min Ryds 20. Så det är drevoljebehållaren för drevet som visas på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen varit ute och kört med båten - Hur kul som helst - och testat styrningen ordentligt.

Det är nog inget fel, utan det är när man gasar på som styrningen stumnar, och det är väl inte så konstigt när man inte har servo och 100 hästar vrider på.

Tack för alla synpunkter till en okunnig nybörjare!

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...