75magnus 1 Postad 11 Maj , 2011 Tänkte höra lite med er.. Det blev en lång text . Hoppas ni orkar läsa! Har en Flipper 700 med AQ145 och 280drev. Hade loss drevet och bytte bälgar och olja. Allt kändes bra.Monterade drevet och startade motorn (båten fortfarande på land) för att kolla så allt funka som det ska. Inga problem.Lade i fram och bak och lyssnade.Tyst och fint. Gött tänkte jag..Körde motorn en stund så den kom upp i temp för att byta olja. Lutade mig över aktern för att se så det inte sprutade vatten på något olämpligt ställe. Då hörde jag ett oregelbundet ljud som påminner lite om en kula i en plåtburk som hoppar omkring. Det följer alltså inte varvtalet.Gick ur båten och försökte lyssna var det kommer ifrån. Det låter som det kommer från övre delen av drevet eller inåt motorn.Svårt attt säga. Jag ringde drevia och snackade lite med dom. Dom trodde det kunde vara något från svänghjulsdämparen som lossat och åker omkring runt svänghjulet. Då blir det motorlyft för att klyva sa dom... Jag har inte hunnit plocka av drevet igen för att utesluta det. Jag funderar på om jag kan borra ett hål i struten för att se om det saknas något och eventuellt pilla ur vad det nu kan vara (för att slippa lyfta motorn). Vad tror ni? Om det inte är detta så är det kanske stödlagret i struten. Är det motorlyft då också eller går det att göra utifrån? Tackar för alla synpunkter Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 13 Maj , 2011 det är inte så att det är nåt problem med kardanknuten/ledknuten i drevet ? blir det nån skillnad i ljud om du svänger drevet fullt åt nåt håll ? mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 13 Maj , 2011 Provade vrida och tilta drevet men det blev inte värre utan snarare tystare några sekunder vid full sväng. Sen kom ljudet tillbaka. Plockade av drevet igen för att lyssna. Insåg att det är ett sånt j-la väsen när drevet är borta så det går inte att höra nåt.. Jag kände att det var lite glapp i stödlagret så det är säkert det. Har beställt grejer och ska försöka göra en avdragare till axeln i helgen. Hoppas det går fint att dra den bakåt. Och att det verkligen är stödlagret som är problemet. Det låter inte som ett lagerljud men jag håller tummarna. Knutarna känns fina och jag hör inte något konstigt alls när jag lyssnar bakom motorn. Magnus Senast ändrad av 75magnus | 13 maj 2011 | 20:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser