Bayliner1954 0 Postad 11 Maj , 2011 Hej! Har riggat på för första gången nyligen och var ute en sväng och seglade i söndags. Har inte mätt vilken spänning stagen har utan gått på känn, de är rejält ansatta. När vi låg på en fin kryssbog (ca 11 m/s) kunde jag se att vanten på läsidan slackade något. Innebär det att de är för dåligt ansatta eller är det normalt? Jag känner till tumstocksmetoden etc. men önskar mer få en bild av hur en rätt anspänd rigg beter sig. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2011 Vad har du för typ av rigg? Var det toppvanten eller undervanten som slackade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 12 Maj , 2011 Inte ovanligt att vanten på läsidan slackar. Beror ju som sagt lite på vad det är för båt och rigg, en om du följt några av dom råden som finns från riggar, segelmakare etc och det fortfarande saggar så är det nog ok... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 12 Maj , 2011 Riggen är en Seldén tvåspridarrigg, masthead. Förstagsprofil, akterstag och topp/undervant. Det var framföralt undervanten som slackade men även toppvantet något. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 12 Maj , 2011 Cool med en tvåspridarrigg på en Bayliner! ;-) Nåja, är det dubbla eller enkla undervant? Eller inre förstag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 12 Maj , 2011 Nja, jag har konverterat. Amen! Förtydligande på riggen: ca 11 m hög, dubbla spridare, akterstag, förstag(profil), babystag, enkla övre vant och dubbla undre vant samt checkstays (används sparsamt). Spridarna är något svepta akterut. Senast ändrad av Bayliner1954 | 12 maj 2011 | 17:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Maj , 2011 Klart stilig och bränslebesparande konvertering. :-) Den höga och lite komplicerade riggen kräver nog iofs lite extra trimarbete, gissar jag? På sid 36-38 i seldén-länkens råd&tips återfinns en beskrivning om hur grundtrim och eftertrim av en sådan/eller snarlik rigg bäst går till? (Noterar f.ö. att just sidan 38 har en blåfärgad varning för slackande lä-toppvant.) ...http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=6740 Själv skulle jag väl inte bli särskilt nervös ens av denna varning, slackande lävant är väl som sagt inte ovanliga. Bara lagt lite extra fokus på att läsa på och sen genom små succesiva vantskruvs-justeringar försökt minska/eliminera detta under säsongen, nåt sånt?(Elva meter per sekund med förmodad fullt krysställ belastar väl ändå en hel del, mao knappast någon större feltrimning även ifall visst litet slack syns till?) Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 12 maj 2011 | 20:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 12 Maj , 2011 Tack för länken, har den boken men blev ändå lite ny läsning med nya ögon. Tror dock att jag på beskrivningarna har riggen som beskrivs på sidan 41, med spridare tvärs. Spridarna är mer tvärs än svepta att jag har checkstays (akterstag från babystagets infästning). När det slackade hade vi nog en krängning på ca 20-25 % och då verkar det rimligt enligt beskrivningen att vanten slackar något. Ska kolla i helgen anspänningen efter segelturen. Kanske behöver det justeras lite. Tack igen för svar. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2011 Efter att ett vant lossnat på läsidan på en liten havskryssare vi hade har jag passat på att alltid spänna upp det slackande vantet när ett sådant hänger löst. Kryssar man så kan man räkna varven och ta ett varv på varje lästräckare efter varje slag. Sen är det bättre att dra för hårt så vantet springer av vid bryggan och inte på havet. Vissa båtar tål inte detta, t.ex att dörrar inte går att stänga och då får man sätta anspänningen lägre och ha dörrarna öppna under kryssbog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser