Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
maritza

Marieholm 32 spricka i rodret

Rekommendera Poster

Hjälp!

Är det nån som kan ge en beskrivning av hur man kan plocka bort rodret på en Marieholm 32 E. Vi har gjort en grundlig epxoibehandling under hösten och våren,, men har nu (sent omsider) upptäckt att det är en spricka längst ner mot skäddan i rodret. Nerifrån och utefter axeln ung 20 cm uppåt. Gisssar att det vore enklast att ta bort rodret och sen hitta nån som kan plasta ihop det igen, men är osäker på hur man gör.

Anders E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Just den snubben verkar dock ha stött på alldeles extra problem med skruvar som gått av m.m Jag letar vidare och hoppas att det inte rä så komplicerat.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders!

Jag hade bort rodret på min Marieholm 32E i samband med epoxy-behandling för några år sedan. Det var inga större problem. Lossa på rorkultsbeslaget. Därefter så skruvade kag loss beslaget med nedre roderlagring. Här krävs en STOR skruvmejsel. Se till att mejseln är bra slipad och spåren i skruvarna rena så du inte drar sönder skruvskallarna. Därefter var det bara att sänka ner rodret. Det är ganska tungt och hjärtstocken är lååång. Jag hade båten hängandes i kranen och hissade båten under tiden vi var två man som höll rodret.

Lycka till!

MVH
Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Då vet jag. Folk jag talat med menar att den lilla sprícka jag ser långst ner i rodret int utgör nån akut fara, så jag väntar till hösten. Då låter det som om man ska passa på i samband med upptagningen då man har möjlighet att höja båten så att man får ur hjärtstocken.

Tack igen.

Anders S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju passa på att kolla om allt lossar redan nu, om inte, får du se till att ha de verktyg i beredskap som behövs till hösten. Trist att behöva stressa iväg när båten hänger i kranen...

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...