Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
goranfre

Amerikansk DC - Vatten under motorn..

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag har ett återkommande problem med min gamla Amerikanare från -86, vattenansamling under motorn, utan att det har regnat överhuvudtaget under de senaste dagarna..

Det läcker ingenting från motorn, så det är inte kylvattnet. Inga skumma genomförningar såvitt jag vet, bälgarna byttes 2 säsonger sedan av båtmek. Jag kan inte fatta varifrån det kommer. Är det någon som har haft liknande problem?

I nuläget måste jag köra länspumpen ideligen, vilket är rätt jobbigt, ska iofs installera en nivåvakt, men borde ju inte behövas, det är ju ingen träbåt..

Brukar det rent generellt vara snustorrt i kölsvinet på båtar? Eller bör man räkna med att det läcker in här och var?

Mercruiser 350 & Alpha One Gen 1

Tacksam för svar.

Senast ändrad av goranfre | 11 maj 2011 | 12:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska vanligt att det blir lite vatten i kölsvinet men det är inte trevligt. Vattnet ångar även vid lägre temp. och ökar fukten ombord.

Det är därför ett bra arbete man kan ta sig an med läcksökning på sin båt. Ett bra hjälpmedel är svamp och trasor/papper att torka helt torrt och sen se var det läcker.

Kan man inte vara med själv hela tiden kan strategiskt placerade toapapper indikera läckor som väl ofta blir när motorn går eller när båten sätter sig med aktern djupare. Kylda avgasslangar är ett ställe. Vattnet luktar då lite avgas och är svart.

Trevligt med ett helt torrt svin som ger torrare båt och enklare att hitta små läckor Så fram med svampen, trasor och toarullen och hitta de stora läckorna först. Tänk på att vatten följer lutande detaljer ombord. Vira runt rör, slangar mm för indikering. Ofta hittas vattnet långt från läckstället.

Inte så sällan kommer vattnet från regn. Speciellt i segelbåtar med genomgående mast. Där har vi vårt läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar,

Jag skall absolut torka helt torrt och se var vattnet kommer ifrån egentligen.

Att tillägga är att jag inte har kört någonting med båten alls, motorn har inte ens varit igång sedan jag pumpade ur ALLT vatten sist. Så det är någon läcka som man inte kan se med blotta ögat, men som suger in vatten på något outgrundligt sätt :-(

En undran är om någon annan med Alpha ONE Gen 1 drev och sköld har haft samma problem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag senast lokaliserade en liten läcka så använde jag skolkrita och drog streck under genomföringar och bultar och körde på ett par dagar, var väldigt enkelt att se var det hade varit en liten läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite vatten blir det oftast under motorn. Precis när båten lagts i så har ju allt torkat upp, sedan sväller akterspegeln och det blir tätt.

Min Jänkare får en liten skvätt vatten i kölsvinet under motorn nästan med en gång. Efter något dygn så torkar jag upp, och sedan är det så gott som torrt där resten av säsongen.

Så man får nog räkna med att ltie vatten där har nog de flesta båtar. Även min tidigare båt en RYDS 20 DC hade vatten, även om båten var så gott som ny.

Men du verkar ju få rätt rejält med vatten då du kan länsa ut det med länspumpen? Då snackar vi ju några liter antar jag. Om det inte läcker vid bälgen så är väl styrtappen i skölden en annan orsak, kanske även där växelwiren går ut? Kan ju inte läcka på så många andra ställen.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej goranfre

Jag har haft exact samma problem på mitt alfadrev. Det tog mig nästan två säsonger att upptäcka felet.

Jag hade ett hål i ytterskölden i spalten mellan sköld och akterspegel. Min länspump gick varje kvart, så det gällde att ha kräm i batteriet.

Ny yttersköld och problemet försvann.

Detta kan också vara ditt problem. Kruxet är att man måste demontera hela drivlinan för att upptäcka det.

MVH

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Erik,

Usch, det låter otrevligt. Men ok, då skall jag definitivt undersöka det. Var på insidan skall jag kolla efter en läcka då? Det syns liksom ingenstans att det läcker in vatten. Var det synligt på insidan av din båt med blotta ögat?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var inte synligt från insidan då innerskölden täcker alla möjligheter att se det.

Anledningen att jag upptäckte det var att alla andra alternativ var prövade, så jag plockade ner allt.

Du kan ju alltid kolla hur innersköld, avgasrör, sköldskruvar etc. ser ut. Är det rostigt ärgat och slabbigt,så är risken stor att detta är felet.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm ok, men vattnet måste ju ha läckt in någonstans på insidan, tänkte om du visste exakt var inloppet satt någonstans, så kunde man kolla upp det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hola,

Typiskt, detta konto var inställd på min gamla mailadress, har dock uppdaterat den nu.. Ditt mail är någonstans i cyberspace och landar nog aldrig. Kan du skicka om månntro?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik

Jag har provat att maila dig i går kväll.

Jag skickade mitt telefonnr, så att det blir lite lättare att berätta mina erfarenheter.

Du kan väl testa att lägga in mailadressen igen.

MVH

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut vanligaste stället för vatteninträng på Alfadreven är bälgen till växelviren, även om bälgarna är bytta så kan någon slarvat där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läckage vid styrtappen är inte helt ovanligt heller. Leder senare till glapp i styrningen.

Brukar gå att se tecken på läckage om man tittar bakom motorn på skölden. Under styrgaffeln som kommer ur skölden brukar det då bli lite ärg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...