Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gäst hebbe

Värme till den lilla fiskebåten

Rekommendera Poster

Gäst hebbe

Hej alla glada båtägare! Jag har nyss skaffat en ryds 485 Fc och undrar om det möjligtvis går att installera någon värmare till kabinen som inte kräver något större utrymme och som går att drivas med ett vanligt 12v batteri. Läste lite om Easy heatern, tycker dock att det låter livsfarligt med levande ljus i en sådan liten båt. Tacksam för lite tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det finns små diesel drevna luftvärmare, typ Eberspächer D2LC Compact och Webasto Airtop 2000 ST. Dessa är på 2 kW och drar väldig lite bränsle (runt 2 dl/timma vid full effekt). Enda nackdelen är att dom är dyra, räkna med runt 8 - 10.000 SEK för en komplett installaton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har inombordare? kan du koppla på en defroster av samma typ som du har i en bilkupé, anslutes till kylvattnet, som tillsammans med en fläkt ger ett effektivt strömsnålt litet värmepaket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Hejsan jag skulle vilja följa upp frågan med att tjata och fråga igen. Finns det verkligen inget budget-alternativ för små båtar. Det finns ju fotogenvärmare för hemma-bruk, reservvärme på 2000 w som bara kostar runt tusenlappen. Varför kan jag inte hitta något till min båt som kostar under 5-6000 kronor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Kolla efter en värmare som heter Heatpal. Lite osäker på stavningen, me den har funnit under många år. Det går visst att laga mat på den oxå. Drivs med sprit o jag är rätt underrättad. Den bör vara betydligt bättre än den värmeljushistoria du kollat på. Själv ogillar jag tanken på att ha en värmare som tar förbränningsluften ifrån och släpper ut förbränningsgasen i den luft man vistas i, men skall du komma ned i pris finns det nog tyvärr inget val. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=17670&highlight=heatpal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...