Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
peppe227

350 magum -05 stannar efter ca 10 min på tomgång?

Rekommendera Poster

Är det normalt att den stannar? startar direkt igen och varvar man till den så går den ca 10 till.

Någon sa att det skulle va så med automatik för säkerhet el för att den inte kylde så bra på tomgång och just denna har någon form av säkerhets elektronik som slår av? vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

mercruiser är inte mitt område men ändå: dom har en funktion som heter engine guardian. fanns redan 2005. ska visst övervaka temp och andra saker och larma/pipa vid problem, sen på nyare motorer även kunna sänka effekten. om den går så långt att den stänger av motorn vet jag inte men det kanske kan hända.

Om det är pga överhettning är antagligen problemet i kylsystemet. impeller ? termostat ? din tempmätare borde nog indikera problem

om kylsystemet ser ut att funka kanske det är IAC ventilen. krånglar den verkar det kunna ge alla möjliga problem bla på tomgång. är nog lätt  för en merc båtmek att kolla.

mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer bara på tomgång och det är nog för att den blir för varm! frågan är om det är normalt fick höra att på 500 varv så orkar ej inpellern pumpa riktigt och då är detta normalt!? någon annan som har 350 mag mpi med denna säkerhets grej och har ni samma problem? höjar jag till 1000 varv så kan den stå hur länge som helst! tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag samma problem som du men heller inte så låg tomgång, min mpi ligger på typ 650-700 i tomgångsvarv men mig varnar aldrig lr stänger av sig så det du hört kan ju va en anledning låter faktiskt lite troligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...