Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
fagelbla

Mitt blåa fribord är matt.. hjälp!!

Rekommendera Poster

Det spelar ingen roll hur jag än polerar, det mattas snabbt av. Förra året körde jag en riktig omgång med: - Gelcoat cleaner - Autosol - Rubbing - Vax Ändå höll det bra i en knapp månad... Vad är tricket för att få min båt blank - och få det att hålla??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman

Är hela fribordet blå? Hur gammal är båten? Är det målat i efterhand eller är det ursprungsfärgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SL

Har en kompis med en gammal blå Vega. Han förbättrar lystern i de blå friborden med Owatrol. Går bra två eller tre år, sedan måste Owatrolen bort med någon form av cleaner innan ny behandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Risken är väl stor att du får leva med att gelcoaten blir matt efter ett tag trots dina ansträngningar. Kanske Abralon polerkit kan hjälpa lite bättre. Owatrol har som nämdes nån grej som heter Polytrol som håller rätt länge (ca 150 kr för 0,5 liter). Annars är nog omlackering det som hjälper i längden, kolla på lite fina båtar här som lackerats av proffs: http://www.yachtcare.se/batlackering.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blå och röd gelcoat/lack är särskilt utsatt för oxidering som gör ytan matt. Anledningen till att den mattas snabbt är att du aldrig får ytan helt blank trots allt polerande. Ytan ser blank ut direkt efter vaxning eftersom du fyller ut de små mikroskopiska ojämnheterna med vaxet. Efter några veckor när vaxet börjar försvinna kommer den matta ytan fram igen. Det enda sättet att få ett varaktigt resultat är att grovpolera bort det oxiderade skiktet. Rent mekanisk polering med polermedel som innehåller slipmedel måste till. Jobba med polermaskin och gå över ytan flera gånger. Polera för hand är lönlöst enligt min erfarenhet. Är det riktigt illa kan du behöva våtslipa ytan. Är inte gelocoaten tillräckligt tjock för att tåla det är den permanent skadad och måste lackas. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja hela fribordet är blått, båten är från 1969 och har givetvis lite småskador i gelcoaten men inget allvarligt sm har krävt stora reparationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst muppen

Ajj, ajj ajj... Fagelbla har använt alldeles för grova produkter. Vill man ha bort matthet så ska man använda fin-rubbing. Vanligen räcker det. Inga andra grova grejer. Som avslutning ett hårt vax... eller flytande som ordentligt hårdnar. Tyvärr måste jag säga att du nu bör gå på detta ganska ordentligt med de finaste polermedlen. Autosolen och din rubbing kan ha orsakat grovrepad yta som ger brottanvisningar och småsprickor i gelcoaten. De flesta lacker /plaster oxiderar. Det är väl skälet till att man ofta lägger 2-komponent PU-lack ytterst, för det ger en ritkigt hållbar yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ny båt för 3 år sen och den var helmatt på överdelen och jag hade planerat att göra en omlackering. Fick tipps att anv. en riktig poleringsmaskin och vax från 3M och lackförsegling på. Resultat blev helt perfekt alla som såg båten tidigare trodde att den var omlackerad. Värt att satsa på proffs utr. då blir det bra och inget billigt tex. på OK. Min poleringsmaskin köpte jag på 3M heter Festool RO 150 är en maskin som alla proffs anv. Vaxet heter Maskin Polish nr 09376 och sen lackförsegling som dom har. Lovar dig att du blir inte besviken på resultatet, Håller sig som nyvaxad hela sommaren och nu på hösten ser det ut som det inte behövs vaxas till våren. min får bättre yta för varje vår. Lycka till ! /Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om du inte kan hyra maskinen hos en maskinuthyrare om du inte vill köpa den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst muppen

Så kan det vara ibland när det varit misskött. Men, för att det sedan ska stå sig så måste ytan bli finpolerad... det brukar finnas risk för mikrokrackelering annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BC

Du har säkert provat de flesta råd och metoder men jag kan inte låta bli och ge dig ett till. Det finns nya produkter som bygger på NANO teknik. NANO=miljondels millimeter. Dessa finner du på bernberg.se. Troligtvis kommer du inte att behöva maskin. Du startar med BernBergs Skrov Polish och avslutar med Vax & Förseglingen. www.bernberg.se

post-0-1394234346,0804_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Life

Hej BC, Läste infon på länken och det låter ju som bra produkter - har du (eller någon annan) provat dem själv? Erfarenheter? //Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar med att köra kardborrehättor på exenterlipmaskinen ! En sådan kan du köpa billigt på tex Jula,men du borde börja med att våtslipa förstmed 800k sedan 1200 el 1500k sen kör du med maskinen på med tex Autosol och sen avslutar du med Hårdvax OBS! Va lite uppmärksam när du våtslipar så att du inte går på för hårt. Har gjort det här så jag vet att det funkar / Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar med att köra kardborrehättor på exenterlipmaskinen ! En sådan kan du köpa billigt på tex Jula,men du borde börja med att våtslipa förstmed 800k sedan 1200 el 1500k sen kör du med maskinen på med tex Autosol och sen avslutar du med Hårdvax OBS! Va lite uppmärksam när du våtslipar så att du inte går på för hårt. Har gjort det här så jag vet att det funkar / Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kan verkligen rekommendera dessa skånetillverkade grejer som från början är tillverkade för just plastbåtar (gelcoat). Men proffsen kör det oxå till alla sorters billacker. Du bör dock införskaffa en roterande polermaskin av god kvalitet. (3000-5000 Kommer nog hålla livet ut att man blir glad av att köra med kvalitetsverktyg.

Produkterna hittar ni på http://www.lahega.se, men titta gärna in på forumet. Jag blev rekommenderad dessa produkter av säljaren.

No1 Powercut 11

Flytande rubbing. En klassiker i No 1 serien

No1 Finecut 17

För polering av vattenburna lacker, silikonfri

Kör någon av dessa ovan först för att få skrovet helt rent och repfritt. Avsluta sedan med att lägga ett 2-komponents lackskydd med 37A & 37B. Flaskorna är på 500ml och torde vad jag hört räcka till ca 20 personbilar. Vad det blir i båtformat vet jag inte, men många år bör det bli. Körde denna laddning på vår silverfärgade V70 och den är som ny nu. Allt är mycket lätt att arbeta med.

No1 Brightguard™ 37A (Tvåkomponents lackskydd)

No1 Brightguard™ 37B (Tvåkomponents lackskydd)

Har för mig att dessa 2 kostar ca 600:- ihop

Jag har en makita 9227CB POLER- & SLIPMASKIN

1200 W Proffessionell polermaskin

Inbyggd styrelektronik

Elektronisk mjukstart

Ergonomisk design, rondelldiameter 180mm

Såg den för 2300:- moms just nu.

Rondeller köper man på mekonomen eller liknande (medelhårda)

Lahega-prylarna hittar du via http://www.autoexperten.se eller kanske via Lahegas säljare direkt om du har egen firma

Väntar bara tills värmen kommer då min båt skall lysa klarare än någonsin.

Lycka till

Mvh Polermange

post-6118-1394234346,3368_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket på marknaden men det finns bara ETT som slår allt ULTRA GLOSS finns i en röd burk hos Några av båtbutikerna extrpris under Mars en burk på 0,5 l räcker till en stor båt och så ebn riktig maskin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...