Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
peppe227

ankar spel rullar ut men ibland inte in?

Rekommendera Poster

Har monterat ett nytt ankarspel som jag fick med båten fungerar altid när du rullar ut men ibland inte när det ska in då  spec när man har kört  en stund och reäet klickar ej då har kopplat förbi knappen och lagt plus direkt på relä men klickar då endast vid ner gång men låter man det vila 10 min så funkar det igen om mototn va trasig el fel då borde det inte gå åt någt håll? samt att relät skulle klicka men inget händer.

Kan det va reläet som blir för varmt och inte kan slå till? kan man ha monterat det fel? hade inget kopplingsschema men vid fel koppling borde det ej funka ibland?. känns surt att köpa ett nytt relä för 1000:- tänk om det inte är det samt att relät är ju nytt!. funderar på att vända poler på motorn och se om det då blir omvänt fel så den strular vid utrullning. HÄLP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för fabrikat på spelet? går det att göra en re-set? kanske något som har hakat upp sig under vintern och något i elektroniken som behöver en återställare?! sitter skölj och stopp givarna på plats? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt nytt i kartong monterat för en vecka sen lär ej blivit förstört i kartong i varmgarage under vintern!  vadå skölj o stopp tror ej det finns?! endast 2 tunna kablar på relä /kontaktor plus på ena så går den upp plus på andra så ner. sen en tjock minus och en tjock plus samt 2 till motorn. reläet blir varmt efter man kört ett tag! normalt?. märke vet ej ngot udda från usa 700watt liknar baracuda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

vissa ankarspel har en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att man inte kan dra upp ankaret direkt. Man måste först släppa ut ankaret, innan man kan dra upp det. Så är det på mitt Engbo-spel. Har man släppt ankaret och väntat mer än ca 10 minuter måste man börja med att släppa ut lina innan man kan ta hem. Detta är till för att undvika dyra skador om man har ankaret uppfällt på badbryggan och av misstag trycker på fel knapp och tar hem mer lina. Då skulle badbryggan gå sönder. Kan det vara någon sådan funktion som gör att du tror att det inte funkar?

Stopp och skölj som nämndes tidigare är att man har två markeringar på sin ankarlina. När man tar hem linan kommer man till den första markeringen, Skölj-läget. Ankaret är då inte helt hemtaget utan hänger i vattenbrynet. Här kan man köra några minuter för att skölja bort all dy och annat skräp som hänger på ankaret. Sedan trycker man upp ankaret igen tills man kommer till stopp-läget. Då hänger ankaret fint i sin vagga och spelet stannar av sig själv. På mitt spel går motorn med olika hastigheter. När jag tar hem lina går det fort till skölj-läget. Från skölj till stopp går motorn betydligt långsammare. Om du inte har dessa markeringar på din lina, och spelet bygger på att dessa markeringar finns, kan det också bli problem när du vill ta hem linan.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi talar om ett okänt ankarspel. Det blir mest spekulationer om funktioner istället för felsökning. Enklast att läsa i beskrivning som borde ha legat i kartongen. Sen går spänningen lätt att läsa av med en voltmeter på kontaktorns grova kabel till spelet. Eller med glödlampa som ska lysa med något sämre ljus än direkt på plus in till kontaktorn.

Det kan även stå på spelet vad det heter. Tala om för oss vad spelet heter så blir det nog enklare. Är det originalkontaktor, borde ha följt med spelet? Det är inte så enkelt att hitta såna att köpa separat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man kör ett ankarspel så skall ju motorn ställas upp lite i varv så att den mesta av strömmen kommer från generatorn för batteriet inte skall ta för mycket stryk.

Jag tänkte kanske att om du inte har motorn igång så kanske spänningen blir såpass låg på batteriet att elmotorn stoppar? 
När du kör ut rullen så jobbar det ju inte så mycket och funkar kanske därför?

Är din motor igång när du kör spelet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra kommentarer från alla ..... men ..... det skulle vara såååå mycket enklare om vi fick reda på vad det är för märke på dett spel ..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va en kall-lödning i relät som gjorde att när relä vart varmt fick det ej kontakt och klickade ej jag lödde om kretskortet i kontaktorn opch nu lirar allt bra!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...