Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
glenn30

mariner 20 hk-80 talare

Rekommendera Poster

hej var ute på min premiärtur idag o fiskade,min fråga ska topplocket bli väldigt varmt vid fullgas,jag låg o trollade i 1,5 timme inga problem topplocket inte alls varmt,sen tog jag mig en tur på 5 min på fullgas o kände på topplocket o man bränner sig på det då,är detta normalt att vattnet i motorn ska bli så varmt vid fullgas eller finns det risk att det är någon kylkanal som börjat tätas igen,vill tillägga att jag tog bort termostaten o prova då oxå men ingen skillnad,fin kylvattenstråle kommer det oxå,motorn är en mariner 20 hk-80 talare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn blir varm efter en lång fullgasrepa är inget konstigt. Ytan på topplocket befinner sig bara någon centimeter från förbränningsrummet där en kontrollerad explosion äger rum kanske 50 gånger i sekunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok då behöver jag inte vara orolig över att den ska värmenypa eller liknande,blev bara lite fundersam över värmen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så nu har jag pratat med flera firmor som grejar med motorer o dom sa att byt impeller,så jag tog lös impellern o vingarna på den var väldigt böjda o hade förlorat sin styvhet så jag inbillar mig att när man gasar fullgas så trycker den inte upp vattnet lika bra,så jag har beställt en ny impeller idag,prova även att blåsa med tryckluft i röret som går ner i impellerhuset o det blåste ut där skvallerstålen kommer så då är den ju inte tät iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag bytt impeller o det gjorde gott,har provkört den o nu kan man ju ta på toplocket utan att bränna sig så det var impellern som var sliten,gott nu kan man ut o köra utan att vara orolig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...