Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
DanielPersson

Funderar på att köpa Bayliner 2455

Rekommendera Poster

Antar att det finns några 2455 ägare här. Ni som har lite erfarenhet av den vackra båt, vad ska man tänka på vid köp? Har dem några speciella egenskaper? både positva och negativa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klok man sa: bayliner är som HIV lätt att få, omöjlig att bli av med Ligger mycket i detta, har en god vän som köpt en 26fotare och har bara haft problem med den (främst motor) sen dag 1. Sen att se hans svettningar varje gång vid sjömacken motivera mer en dieselmotor. Dessutom är det CO varnings text på ruffen, vem vill ha sina barn där? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är ett klassiskt inlägg om Bayliner från en person som aldrigt ägt en själv men som gillar att sprida myterna om Bayliner. 

- Det är lätt att sälja en Bayliner. Jag vet. Jag har gjort det. Hur lättsålda är andra båtar nuförtiden? Myten att det är svårt att sälja kanske kommer från början av 90-talet då alla hundratals båtar som såldes i slutet av 80-talet kom ut på marknaden.
- Det sitter EXAKT samma motor i en Bayliner som i alla andra jänkarbåtar (och en hel del Europeiska). Problem med motorn beror nog på hur den är skött.
- CO-varningstext? Utveckla? Varför skulle det vara en större risk i en Bayliner än alla andra båtar? Jänkarna strör varningstetxter omkring sig...

Jag har ägt en 2455 och vi var nöjda. Ångrar nog att vi köpte större.
Sök här på Maringuiden så hittar du massor av info och nöjda ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 00'a och är oerhört nöjd :) Köpte den i USA via förmedlare och fick ett fint exemplar.

Oerhört stor båt för att ha små yttre mått. Mycket båt för pengarna! Jag gillar de stora fönstrena som ger bra med ljusinsläpp. Jämför gärna med liknande båtar av andra fabrikat så ser du ett par små ovala fönster istället. Då den saknar bogpropeller och är ganska hög kan den om man är ovvan vara lite svår att angöra hamn om det blåser väldigt men det är en vanesak. 

Med 5.7L V8 250HP och duoprop bravo3 drev drar den ca 1,6 liter per distans vid 22 knop.

Försöka hitta en som har det stora kapellet och stora motorn så kommer du nog bli nöjd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig. Har ägt 2 bayliners för ett antal år sedan. Först en 2155:a från -88:a och sedan en 2655:a från -94. Den förstnämnda var även en av mina första båtar, den hade OMC-motor och de erfarenheter jag fick från den båten var att båten var helt OK, bra mycket bättre än sitt rykte, men OMC-motorer skulle man nog undvika. Det var dock inga problem att sälja den, jag hade ju hört myterna om att Bayliner är som AIDS's osv men jag fick många svar och båten blev såld ganska omgående.

Min Bayliner 2655 var ca 6 år gammal när jag köpte den, den hade en Mercruiser 5,7 Liters V8 och gick som en dröm, allt fungerade utmärkt. Det enda problem jag hade var att tändmodulen gick sönder, men det var bara att ersätta med en ny sen gick den utan problem. Inte heller denna båt var svårsåld. Den gick för 255.000 kr för 10 år sedan och jag tror att samma modell av samma tillverkningsår betingar nästan samma pris idag.

Om man köper en Bayliner för 300.000 kr och förväntar sig att få en 1,5-miljoners båt så kommer man givetvis att bli besviken, men enligt mina erfarenheter är det mycket båt för pengarna och en billig möjlighet att ta sig ut på sjön. Bayliner är f*n så mycket bättre båtar än sitt rykte som jag gissar kommer från perioden 1988-1989 då det vräktes ut Bayliner i Sverige tack vare en billig dollar. Detta gjorde antagligen att många som inte haft båt tidigare och som inte kunde underhålla en båt skaffade sig en Bayliner som partybåt. Det beror enligt min mening mer på ägarna än på båten i sig och en väl underhållen Bayliner kan med andra ord skänka glädje i många år.

Senast ändrad av wtf_mate | 17 maj 2011 | 14:18
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft min 2455 (årsmodell 2001) i 4 säsonger nu och är supernöjd. Man får mycket båt för pengarna. Dessutom är den precis som du säger grymt snygg!!

I dagens baylainer sitter det Mercrusier motorer som är extremt vanliga. Jag har den med 5,7 l motorn och bränsle förbrukningen har legat mellan 1,5 liter - 2 liter, jag har mätt varje tank under 4 säsonger :-) . Så det beror med andra ord på hur man kör. Även när vi är hela familjen (2 vuxna och 3 ungar med lite packning) så går den upp i planing direkt.

När det gäller camping med båten så fungerar det väldigt bra, även när hela familjen är med, alla får en egen säng plats, ingen behöver sova under kapell. Det enda problemet jag har haft med min båt är att varmvatten tanken slutade fungera förra säsongen. Förmodligen för att jag glömde fylla den med vatten innan jag slog på den.

Svårt att hitta någon negativ egenskap om denna båt.

Mitt tips till dig är att leta efter en modell med stora motorn dvs 5,7l

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Håller också med dig om att det är en snygg båt :-), dessutom prisvärd och man får väldigt mycket båt för pengarna !, alla andra så kalla på hopp om dessa båtar är rent skitsnack tycker jag , det finns fel på alla sorters båtar !

Jag har själv en betydligt större modell , en 2955 Avanti som jag är helnöjd med :-)

Men svaret på din fråga ... Kolla tanken , min kompis hade en kanonfin 2455 som tanken gick sönder i botten på och den tömde över 200 liter bensin ner i motorrummet ;-( inte rilogt , det visade sig att tanken var helt slut i botten ! så det är värt att kolla upp.

Sedan är det som det är med alla sorters båtar , kolla efter läckage och osv... Lycka till , du kommer säkert inte bli besviken.

// Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 2155 -88, är helnöjd, förutom att jag kanske vill ha en lite större;-)

Det enda problem jag haft har inte med Bayliner eller OMC att göra, utan mer hur den varit vinterkonserverad skulle jag tro, fick byta båda topparna redan första våren efter jag köpt den.

I övrigt kanonnöjd, grannen i båthamnen har exakt lika motor som jag, men INTE en Bayliner, så som tidigare skribent sade, det har troligast att göra med hur motorn är skött!! En brasklapp för det obefintliga skarndäcket, men jag backar alltid in, så det stör mig inte:-)

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...