andtom 2 Postad 9 Maj , 2011 Råkade ut för något skumt i helgen, Vi var ut en sväng i det fina vädret och fikade i en vik. Vi åkte ut i deplacementfart, 8-9 knop, ca. 2000 varv på motorn (AqD40). På vägen hem drog jag på upp mot 3000 varv och då började oljelarmet tjuta. Hjälp! Måste man ringa sjöräddningen nu? Men när jag drog av farten så slutade larmet efter 10-15 sekunder. Det konstiga är att oljetrycksmätaren visade att trycket var ok när kollade efter att ha saktat ner Körde en stund på 2000 varv och testa att dra på igen. Samma resultat, oväsen från larmet. Blev tyst vid nervarvning. Forsatte hem i lugnt tempo utan överraskningar. Jag kollade oljan när jag kom till bryggan och nivån var rätt. Jag har sökt här i forumet och har sett flera inlägg om oljelarm där symptomen är de motsatta. Larm vid sänkt varvtal när man kört hårt en stund. . Det har aldrig inträffat med denna båt. Larmet tjuter några sekunder när motorn precis startat, vilket det ska göra men aldrig på tomgång efter högvarvig körning. I min okunskap har jag har funderat lite på möjliga orsaker: - Defekt trycksensor för larmet, (men varför bara när jag drar på?) - Igensatt oljefilter som gör att inte trycket höjs som det borde där givaren sitter. ( Böt inte filter senast pga endast 20 tim körning förra säsongen.) - För tunn olja. Jag har något tunnare än instruktionsbokens 20-30w. - Något elfel till och från larmet, (Men varför bara över visst varvtal? Båtens lutning?) - Något frös sönder i vintras trots att inget läckage märks på något sätt. - Vatten i oljan skapar ett skum som gör att inte tryckgivaren känner av tryck i bubblorna. (Kan det fungera så? Oljestickan indikerar dock inget vatten, inte grått eller mjölkigt) - Trycket ökade inte som det borde när jag gasade på (Jag kikade inte så noga när det tjöt men det var enligt boken vid 2000 varv och vid tomgång) - En liten djävul har flyttat in i oljelarmet. För övrigt kan nämnas att motorn är lika lättstartad som alltid. Är det möjligtvis någon som känner igen felet eller kan ha någon idé om vad larmningen beror på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 10 Maj , 2011 Hej,oljan du har i låter tunn tycker jag,troligen nån givare som krånglar,men är du rädd om din motor måste du höra med ett proffs,å mäta dig fram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Maj , 2011 Trycket ökade inte som det borde när jag gasade på (Jag kikade inte så noga när det tjöt men det var enligt boken vid 2000 varv och vid tomgång) Har du en oljetrycksmätare? Oljetryckskontakten som styr lampa och ljudsignal brukar ofta slå om vid ett tryck som ligger långt under vad som är hälsosamt för motorn vid lite högre varv. Om du inte har en mätare så skaffa en för att kontrollera trycket. I princip duger vilken manometer som helst, finns nog annars påå Biltema. Om du bara byter kontakt och har otur så larmar inte den nya, men trycket kan ändå vara för lågt. Skumt att larmet kommer vid högre varv, då oljetrycket borde vara högre än vid tomgång. Kan vara igensatt sil på pumpen eller problem med pumpdrivningen. Det förra är vanligt vanligt på Volvo V70 där vevhusventilationen inte servats. I denna ingår byte avv pumpsil. När dessa motorer börjar larma är det ofta kört, med ett motorbyte som följd. På nyare V70 finns ingen oljetryckskontakt. Men, de problemen med igenslammning som kan finnas på en V70 gäller inte för marinmotor. Mät trycket så vet du att det är OK. Byt oljan, du skall aldrig använda annat än rekommenderad viskositet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 10 Maj , 2011 Tack för era svar. Jag har oljetrycksmåtare förutom larmet. När jag varmkörde motorn utan last vid sjösåttnng för en vecka sedan så varvade jag upp till 4000 varv en kortare stund utan att larm gick och trycket ökade i allafall då med högre varv. Intressant att höra det där med oljesil. Det måste jag kolla upp. Så det finns både filter och oljesil. Nu ska jag i alla fall till helgen byta oljefilter och pytsa i annan olja för att sedan ta en provkörning. Tänker även kolla kablaget till larmet för att undersöka att det inte går ström underliga vägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Maj , 2011 Om tryckmätaren visar normalt värden och larmet piper så är saken klar. Byt kontakt. Men det framgår inte att du konstaterat detta. Angående oljan: Jag har något tunnare än instruktionsbokens 20-30w. Menar du att motorfabrikanten specat 20W - 30 i instruktionsboken och du kör t.ex. 5W - 30, så tycker jag det är OK att behålla oljan. Gissar i så fall att oljan du hält i är syntet, medan fabrikanten rekommenderar mineralolja och detta är helt OK, ja till och med bra enligt min mening. 20W resp. 5W anger hur trögflytande oljan är vid låga temperaturer. En egenskap som spelar mindre roll i en båt som aldrig kallstartas under den kalla årstiden. Men, vad gäller viskositeten vid höga temp (API 30) skall du hålla dig till den rekommenderade. Kolla att oljan har en kvalitetsklass som möter eller överträffar motorfabrikantens rekommendation. Gissar att du har en hyffsat modern bensinmotor. Med kvalitetsklass menar jag då API Sx där x kan vara någon bokstav J-M. Till äldre motorkonstruktioner t.ex. Volvo B18/20 och äldre V8:or skall man se upp med att inte välja en för modern olja. Jag har skrivit en del om detta i annan tråd. Om det är bil- eller marin-olja tycker jag är skit samma. Oljan kan inte gärna veta om den smörjer en marin- eller båt-motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 6 Juni , 2011 Lite återkoppling fån trådskaparen. Pinsamt värre. Larmet som tjöt berodde på värme inte oljetryck. Han som sålde båten till mig nämnde det endast som oljelarm men temperaturvarningen avänder samma summer. Jag kikade aldrig på temperaturmätaren när det larmade eftersom jag var så övertygad att bara oljetrycksvarnaren var kopplad dit. Visste inte ens att det fanns ljudlarm för temperaturen. Brukar faktiskt sitta och ideligen snegla på termometern när jag kör lite fortare. Kan slappna av lite med det nu :-) Orsken till larmet då? I höstas gick jag igenom offeranoderna som sticker in i färskvattensystemet och då rann en hel del kylvätska ut. Fyller på med glykol och vatten i vår tänkte jag då. Men det hade jag helt glömt bort inför sjösättning så när det blev last på motorn var det lite för lite kylvatten för att orka kyla eller så var det luft i systemet. Kanske att termostaterna inte låg ordentligt i vatten vilket innebär att de inte öppnade när de skulle. Mina tester med tomgångskörning i höga varv ger inte samma värme tydligen. Skönt när fel på båt visar sig inte vara fel utan endast klent förstånd. Blir billigare så. I detta fall en liter glykol samt en liter gratis vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser