kjellebilder 0 Postad 9 Maj , 2011 Tyckte jag behövde en enkel backup till min vanliga plotter om olyckan skulle vara framme och allt annat utom batteri enhter skulle sluta fungera. Gick därför i höstas och köpte en Garmin GPS 60 (enklaste modellen). eftersom jag när jag är ute och åker tar ut kursen på sjökortet (bara för att träna att lägga ut kurser) och för att det är en extra säkrhet. Så den enda funktionen som jag vill ha är att den ska kunna visa vilken kurs/bäring jag åker i med gradantal t.ex. 240 grader, ganska primärt och simpelt kan man tycka men det enda sättet att få veta vilken kurs man har är att lägga ut en rutt i GPS:en. Min gamla GPS 12XL klara detta men inte den hyfsat nya GPS 60. Enligt Garmin har dom inga handhållna som klarar det, så min fråga är; är det någon som vet vilket märke som har handhållna GPS som klarar att visa min kurs utan att lägga en rutt? Visst jag kan lägga en rutt i GPS men man kan ge sig den på att den gången man struntade i det är den gången man behöver backupen, och att då börja lägga en rutt i den när man är tokstressad för att all ström har försvunnit på båten. Skulle inte tro det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Maj , 2011 Min erfarenhet är att ALLA GPSer kan visa vilken kurs du kör (har kört). Se Compass page i manualen http://www8.garmin.com/manuals/GPS60_OwnersManual.pdf Har en 60CS med kort och den kan visa kompasskursen. http://lasselundell.se/page2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 9 Maj , 2011 Kompasskursen är inga problem, men kursen med grader dvs t.ex. 243 grader funkar inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Maj , 2011 Vänligen förtydliga din fråga. Jag uppfattar att du vill att GPSen visar den körs du kör. Det gör alla GPSer. Jag tar ut en kurs ur papperssjökortet, och styr den kursen med hjälp av kompassen eller GPSens kursupplysning. Vill du ha en haigway på din kurs? Då måste du ange go to position. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andantino 0 Postad 9 Maj , 2011 Förslaget att titta på Compass page i manualen låter rätt. Om du vill läsa kursen i siffror istället för att titta på kompassrosen går det att ställa om datafälten så att de visar den information du vill (s. 13 i manualen). Har själv en eTrex Vista och på den går det att konfigurera rätt mycket hur man vill att den ska bete sig. Antar att GPS 60 har liknande funktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 10 Maj , 2011 Jag har kompassen i GPS:en inga problem. Men att se att jag åker i 240 grader är problemet. det funkar bara inte. Om man lägger en rutt, då får man kursen i grader till det målet. Så vill jag inte ha det. Vilken GPS har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 10 Maj , 2011 Har ändrat datafälten men det händer inget i kurs eller bäringsälten, helt blankt. Kanske ska säga att alla jag talat med om detta problem har som första spontana reaktion att detta är inga problem. Men tyvärr det funkar inte, inga av Garmins bärbara klarar detta enligt Garmins support. Så min fråga återstår; finns det något märke som har denna i mitt tycke simpla funktion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Maj , 2011 Alla GPSer visar kursen. Det kan vara fel på din GPS. Eller felinställd, ta med den till inköpsstället ocg låt dom visa dej allternativ visa på en ny i butiken. Har 1st Garmin 120, 2 st 128or, 1st, 60cs, Eagel GPSplotter, samt 3 GPSpuckar. http://www8.garmin.com/manuals/UsingaGarminGPSwithPaperLandMaps_Manual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 10 Maj , 2011 Kan det bero på att det inte finns några kartor i min GPS? Erlandsson kan inte lösa problemet inte Garmin support heller. Det enda jag ahr lyckats med att få den att visa riktning, vilket duger för nu. Tack för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Maj , 2011 Ditt problem har inget med kartor att göra. Kan inte Garmin lösa ditt problem är det troligt att du begär något som en normal GPS inte kan. Du skriver att den visar riktning. Riktningen är ju kursen. Jag har inte förstått exakt vad du vill att GPSen skall visa/göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2011 Jag har 2 Garmin handburna GPS:er och har tidigare haft ytterligare en under de senast ca 20 åren. Alla utan karta. Att se vilken kurs man seglar har aldrig varit något problem. Om din inte kan visa kurs, så måste det va något fel på den. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 10 Maj , 2011 Prova att gå in i meny-inställningar-riktning, under visa kan det stå kardinaltecken, välj istället grader, eller om du har engelska som språk tryck menu-setup-heading och välj degrees under display.... Kjell Senast ändrad av arosa | 10 maj 2011 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 11 Maj , 2011 Hej kjellebilder & alla andra. Jag tror inte det r någpt fel eller att GPS inte visar kursen. Jag tror att det är helt enkelt så att man tillryggalägger allldeles för kort sträcka mellan avläsningarna som satelieten gör. Då kan man få vilken konstig kurs som helst på displayen. Kursen beräknas i datorn utifrån olika positioner. Så om man seglar på tok för sakta, kanske bara ½ knop så kan man inte få en exakt kurs med mindere att man förflyttat sig en längre sträcka. Tror att det är bara det det rör sig om. Inget fel varken på apparaten eller frågan. Med min gamla handhållna GPS var jag tvungen att springa fort innan den angav en kurs. Om jag promenerade med den så blev det just inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodahl 0 Postad 11 Maj , 2011 Packa ner GPS:en och använd Orux Maps istället (om du har en smartphone) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2011 Vad har du för båt och vilka är dina seglingsvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Maj , 2011 Hej Kalman Tänkte inte på den varianten av hans problem. Hur har det gått med det jag skickade till dej? Haver skaffat mej en ny båt http://lasselundell.se/if.html Spelar din CD och njuter av den. Simma lungt Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2011 Hej Lasse_L Jo, tackar.Det går bra. Kul med CD. Skicka email, tappat din adress. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredsten 0 Postad 14 Maj , 2011 Hej Kalman, Ursäkta att jag hoppar in i den här tråden med en annan fråga. Jag såg i tråd furumet att du har en rigg och tillbehör ligggande till en Crescent 455c. Är det möjligen så att du har ett roder också? Om så är fallet är det något du skulle kunna tänka dig att sälja? Vänliga hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2011 Har du kanske sk cardinal letters typ SE för sydost? På sidan 49 i manualen som Lasse länkade till i inledningen finns en inställning för heading setup, ett av alternativen är just degrees. Tycker också att det är märkligt att Garmin säger att ingen handhållen skulle klara att visa grader? Kanske har de (eller jag) missförstått din fråga?? För självklart kan den vissa bäringar och kurser i grader. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2011 Det hade ju varit roligt om man hade haft en GPS som kunde visa streck i stället för grader. Tänk att säga till rorsman att styra; Nordnordost till nord kvartstreck ost. Om jag inte tänker fel blir det väl ungefär 37 grader. sv.wikipedia.org/wiki/Kompasstreck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Maj , 2011 Man kan ju köra efter en magnetkompass med streck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2011 Det är ju inte alla givet att va lika välutrustade som mi namne. Lars Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Maj , 2011 Är notorisk kompassammlare. Haver även en kompass med Nygrader dvs. 400 grader varvet runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 14 Maj , 2011 På min handhållna 76 csx kan man välja mellan kurspekare och bäringspekare. Det går också att konfigurera datafälten att visa kursen så det verkar som om supporten inte har fullt grepp på det hela.(har sommarvikarierna redan börjat?). Har också en gammal 12XL i reserv. Det finns ju lite mer saker att konfigurera upp på på de mer avancerade modellerna. 60 och 76 är i princip lika bara småsaker som skiljer som att 76 flyter och har tidvattenfunktionen.Båda gick att få med eller utan magnetkompassen och barometer/höjdmätaren. Går man väldigt sakta dvs under någon knop börjar den pendla lite men jag har gått i två knop med ganska stabil kursvisning så jag tycker inte det är något större problem för mig. Ladda ner bruksanvisningen på nätet så står säkert lösningen där någonstans. Den engelska har lite extra information som inte står i den svenska om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trimaran74 0 Postad 19 Maj , 2011 Om det är kompassen i siffror som du vill ha, så är det riktning du ska ställa in i datafälten. På min E-trex & gps60 så blir det samma som på kompassrosen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2011 Hmm ... i handhållna gps:er - likt kjellebilders ursprungsfråga om garmin gps 60 - så kan den vara optimerad för orientering i skogen.(Man tänker nog inte i så exakta termer som grader, när man flåsar runt bland alla hinder i en smått ogenomtränglig skog, och bara ibland kan kasta ett öga på kompass/gps, gissar jag?) Hursomhelst, enligt mitt tidigare inlägg och nu också i bilden ovan syns att cardinal letters är förinställt (default) i den aktuella gps:en. [Om kjellebilder fortfarande är med oss i tråden så kan han kanske svara på om detta eventuellt kan vara problemet? Denna manuella inställning - bland fler - verkar helt nödvändig för anpassning till marint bruk, men har du faktiskt gjort den??] / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 19 maj 2011 | 19:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser