jannelu 5 Postad 9 Maj , 2011 Jag har investerat i en Garmin 720s som har funktionen automatisk ruttberäkning. När jag prövar att navigera till någon destination som ligger utanför Munkholmen i Mälaren( efter Sigtuna och före Stäket) så får jag till svar att automatisk ruttberäkning ej är möjlig. Jag har testat att ändra inställningarna, lägsta djup, lägsta segelfria höjd mm med det fungerar ändå inte. Det verkar som att det funkar till en viss punkt, i det här fallet norr om Munkholmen men om jag testar lite längre söderut så funkar det ej??? Om jag prövar norrut till tex Uppsala så är det inga problem. Är det någon annan som har råkat ut för något liknande eller har tips om hur man bär sig åt för att kunna komma vidare? Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Maj , 2011 Jag förutsätter att du även har valt närmast på kustlinjevalet. Jag har också råkat ut för att den inte vill välja för trånga passager och det är en miss som förhoppningsvis försvinner vid nästa uppdatering. Normalt kör jag med norr uppåt men på prov valde jag båt uppåt då jag var ute i ytterskärgården igår. Ganske snart hade jag tappat bort mig så när vi skulle hem drog jag bara sjökortet till det område jag skulle till och valde ta mig dit. Slutar aldrig att uppskatta min 720. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 11 Maj , 2011 Jag pratade med Garmin idag och enligt dom så finns det inget att göra åt problemet. Jag har även testat med alla olika inställningar men till ingen nytta. Om det är tex en trång kanal längs rutten dit man ska så väljer gps:en att inte navigera dit pga risken att gå för nära grunt vatten. I verkligheten så är det inte alls grunt eller särskilt smalt vid punkten där gps:en väljer att inte navigera längre så jag antar att sjökortet misstämmer. Jag känner mig ganska lurad eftersom jag nu inte har möjligheten att tex bryggnavigera från min hemmahamn med autoguidance funktionen, man borde i alla fall bli informerad om att det inte funkar särskilt bra kan jag tycka. Hoppas på en uppdatering av sjökorten, det borde ju inte vara ett alltför stort problem för Garmin att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser