Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Amanda31

Gummibåt = bromskloss?

Rekommendera Poster

Hej har en 31 fots halvtonnare med hyggligt driv. Rätt tung och 1.12 i LYS. Gillar att ligga på svaj och funderar på att skaffa gummibåt som släp. men jag gillar inte om det innebär att seglingen blir tristare och det känns som man har ett drivankare i aktern. Någon som har erfarenhet av bra gummijollar eller andra alternativ som inte förstör fartkänslan närman seglar?

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med någon form av dinge på släp sen efter höststormen 1969. Idag har jag en gummibåt som dinge. Jag släpar den alltid efter båten och kan inte täka mig att segla utan den - bortsett från vid 24-timmarssegling.

Nu är jag inte prestadaberoende och om dingen skull bromsa en aning tycker jag inte har nån betydelse. Att däremot inte ha nån dinge med, skulle jag tycka va outhärdligt. Du kommer inte iland om du ligger vid SXK-bojarna eller svajankrar. Du har inget att ro ut ett extra ankare med om det behövs mm mm.

Om du vill känna av att gummibåten verkar som ett drivankare - vänd den upp och ner. Det har hänt för mig att gummibåten slagit runt och legat upp och ner. Då kan man verkligen tala om broms. Men segelbåten blir väldigt lung och fin i sjögången.

Om han hastigt behöver ett drivankare men inte har nåt. Vänd gummibåten upp och ned och släpa den efter (eller från fören) i en lång lina.

Ämnet har behandlats här på MG för inte så länge sen. Jag är inte riktigt säker på att det var dena tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=384698  jag tänkte på - men - ................

Sen går ju en gummibåt att släppaur luften på och stuva undan eller hänga upp de i dävertar som kompisen gjort. Se bilder i länken ovan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar en smal gummibåt, dom går betydligt mycket bättre i vattnet och är dessutom enklare att ro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en gummibåt på släp efter en snipa för länge sedan. Jag förtöjde gummibåten så att dess förstäv hängde i luften efter snipan, således var det bara den aktra delen av gummibåten som släpade i vattnet. Bromsade inget alls vad jag märkte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma fråga. Tänker dra en klassisk gummibåt efter båten, med uppblåsbar botten. Inte på något sätt v-formad. Alla dagar kommer jag inte orka packa ihop den, trots eldriven pump.
Jag får också en känsla av att den borde kunna suga sig fast lite i vattnet. Blir väl som sagt att försöka lyfta upp fören lite.

Vi ska dra denna 2.8m gummibåt efter får 7.2m Misil på 2 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummibåtar med väldigt platt botten kan suga fast sig i vattnet. Åtgärdas som tidigare sagts med att hissa stäven lite så bara aktern släpar i.

Det behövs heller inte så hård motvind för att en lättare gummbåt ska börja rotera i luften bakom båten. Går ni på kryss i över 12-15 m/s så packa jollen eller var beredd på att samla in den vilket kräver att man länsar. Det är viss risk att den hamnar uppåned och blir drivankare. Ta ur alla lösa delar också om den ska släpa.

Vår hylla bakpå har fått en dävertfunktion med två block. Perfekt för hängande gummibåt. Nu är det bara trampolinen som saknas. Radar, solpaneler, jolledävert, frälsarkrans finns redan på hyllan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid kapell på min gummibåt. Bra när det regnar och ovärdeligt när man släpar den över öppet hav. De gånger den slagit runt för mig har kapellet hindrat att det kommit in vatten, och även hindrat trätoften att försvinna vid nått tillfälle.

När den ligger upp och ner är den ett mycket bra drivankare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har alltid haft en gummibåt på släp och vi kommer nog alltid att ha det.  Det både bromsar och värst av allt är att det låter. Utan jolle glider vi nästa ljudlöst genom vattnet...

Men all glädje vi har av jollen när vi inte seglar väger nog upp och jag misstänker ett mindre uppror om vi inte tar med yammi en YAM265....

Om du kan hitta en som är så liten att du kan hänga upp den är det bäst. Att tro att man skall kunna packa ned en gummibåt är uteslutet. Den tar man fram på våren och packar ihop på hösten...är min erfarenhet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 2.40m jolle med uppblåsbar durk,Jag upplever inte att den bromsar något alls efter segelbåten.Jag gör en hanfot med dubbel lina-fäster linändarna i metallringarna i fören och har dubbel lina till segelbåten,jollen ligger väldigt stabilt efter båten.Som någon tidigare skrivit störs även jag av att det speciellt i lätta vindar låter om jollen på släp.Jag har badplattform som jag ställer jollen på med fören nedåt-annars blir den för bred för att få plats på plattformen.Bra förvaring av jollen även i hemmahamnen.Det är jättekul att ha jolle med,utforskar alltid naturhamnen med den.Jättetråkigt med dem som inte kan använda snurran till jollen med förstånd!

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan jag började använda flytlina (polypropylen) till jollen har jag aldrig fått bogsertampen i propellern.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att inte få bogserlinan till jollen i proppelern beror nog inte på typ av lina utan på tanken. Eller rättarre sagt brist på sådan.

Första gången hade jag lina av bomulsnylon. Andra gången Pp-lina. Bägge gångerna glömde jag i hastigheten av att jag hade jollen på släp, när jag backade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har åxå gummibåt efter hela tiden. Det är nog ingen stor broms men det låter ju som om man har en stor båt forsande bakom sig.

Seglade till gotska sandön i 15-20 sekundmeter och höga vågor. Gummibåten blev rejält vattenfylld märkte jag när vi skulle åka iland på morgonen.

Vi fick en toppnotering på 13,6 knop i surfarna, dessutom personbäta för båten, så inte bromsar det så det stör, tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min egna uppskattning är att den på vår segelbåt bromsar mellan 0,5 och 1 knop beroende på vind. Ju mindre det blåser desto mer märks bromseffekten. Såg en norsk båt som hade en smidig lösning som jag kopierade direkt. Så här:

Fäst två längre tåtar på ena sidan av gummibåten - en föröver och en akteröver. Lägg gummibåten med denna sida mot akterspegeln, sträck upp den ena tåten och fäst i babords pushpit och gör samma med den andra i styrbords. Sträck såpass att gummibåtens långsida lyfts upp en liten bit. Kliv ner i gummibåten och fäst dirken i mitten på den långsida som nu är utåt. Kliv ombord igen och hissa dirken. Nu ligger gummibåten på sidan, med öppningen mot akterspegeln. Snyggt och prydligt, bromsar inte, fylls inte med regnvatten.

Se på bilden hur smidigt den hänger på akterspegeln! Och en sak till - den kostar bara några repstumpar (om man har dirken fri förstås).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...