Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Henced

tempratur Yamaha F150 2007

Rekommendera Poster

Hejsan

Efter en underbar helg (sjösatte i lördags morse) på havet och första turen med nya båten har jag en fråga.

På instrumentet kan man se motortemp fast bara på en skala och inga siffror.

Jag märkte på söndagen (hade inte tittat på detta tidigare) att när jag har framme denna info så ligger tempen i den övre delen när man ligger i ca 25 knop, tempen ligger inte på max men snäppet under.

När man ligger i puttrar i 7 knop så sjunker den till mitten.

Är detta normalt eller blir min motor för varm? Den har inte larmat vilket jag antar att den gör om den skulle bli för varm.

25 knop är ca 4400 rpm och det känns inte som motorn jobbar så värst hårt i denna fart.

Max farten vart 35 knop med 5600 rpm, full tank och hela familjen (2 vuxna och 2 barn).

Tacksam för lite input/ Henrik



Senast ändrad av Henced | 09 maj 2011 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan börja med att lugna dej för allt är med stor sannolikhet helt normalt. Att tempskalan gick upp till näst sista segmentet oroade nämligen mej oxå när jag köpt min F150. Ännu mer när jag installerat motorinterface mot plottern o kunde se tempen i siffror, över 100 grader med spaken i botten. Speciellt eftersom diverse mineraler i sjövatnet börjar fälla ut långt tidigare än så o det är en alldeles för hög vattentemp på en sjövattenkyld motor.

Så här ligger det till. Motorn har en tempswitch som sitter i termostathuset högt upp på BB-sidan. Denna larmar vid 90 grader. Sen finns oxå en tempsensor som sitter under svänghjulet men inte direkt i nån vattenkanal, denna larmar vid 130 grader. Det är denna temp instrumentet visar o denna fladdrar vilt med driftläget, från 60 grader på tomgång till som sagt över 100 på fullt. Vid ca 90 grader på denna sensor tänds näst sista segmentet på varvräknaren o det är alltså då 40 grader kavar till larm. Detta sker för mej oxå strax över 4 000 rpm.

Jag har som sagt motorinterface så jag ser exakt temp men även vattentrycksmätare så jag ser att det pumpas upp tilräcklig mängd vatten till motorn. Jag har testat termostaten o tryckhållningsventilen och i år bytte jag enligt Yamahas rekommenderade serviceintervall en helt felfri impeller som kunde gått flera år till. Jag vet alltså att min motor beter sej som den ska o det gör säkert din oxå. Men lite dumt tycket jag detta är för man är ju van att observera en tämligen konstant motortemp oavsett belastning.

Om du är intresserad av att installera motorinterface o vattentrycksmätare har jag en del tips. En fördel med motorinterface är att du får allt i exakta siffror. Command Linken ger ju tex bara förbrukningen med en decimal o det är ju för dåligt om man vill optimera trim o gaspådrag för lägsta förbrukning.

Bra fart för en 76a med bara 150 hästar tycker jag. Den gör väl inte mer än ca 42 knop med 250.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb, du har varit en klippa hela vägen för mig sedan jag köpte båten i höstas.

Skönt att höra att det troligen är helt normalt, jag misstänkte detta men man vill ju inte chansa.

Skvallerstrålen är stark och stabil och motorn har fungert som klockan.

 

Visst är det bra fart på båten, jag tyckte det redan när jag provkörde den, har dock varit lite orolig när man läst så mycket att den skulle vara för klen, hade förövrigt med några vänner i båten (totalt var vi 5) och det var ingen som tyckte att man behövde större motor.

Känns som att med två i båten och lite mindre soppa så är nog inte 36 knop långt borta.

Jag har läst att den gör 44 knop med 250 så det skiljer nästan 10 knop, 250Hk väger ju en del mer också.

Funderar lite på om det är ok att ligga och marcha i 28 knop, då har jag ca 4900 rpm, är det ok att ligga där länge eller belastar man motorn onödigt mycket då?

Mvh Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är byggd för o gå fullt hela tiden men Yamahas serviceintervaller baseras på att motorn för det mesta jobbar runt 3 - 4 000 rpm. Kör man hårt eller även mycket tomgångskörning rekommenderades förr att serva var 50:e drifttimme istället för var 100:e. I den senaste Maintenace Chart står istället denna text.

The service intervals were developed based upon “typical” use that includes operating at varied speeds, sufficient time for the engine warm up and cool down, medium to light loads and average cruising speed near 3000 ~ 4000 rpm range. As with any engine, if the customer's normal operating conditions are different, more frequent service should be considered, especially engine oil and gear oil. Examples might include: extended Wide Open Throttle use or long periods of idling or trolling, carrying heavy loads and frequent starting and stopping or shifting. Changing fuel formulations could require more frequent fuel filter changes and fuel system maintenance.

Hela dokumentet här:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/2009_Maintenance_Charts.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar dig ännu en gång.

Tyvärr så fick jag inte med någon instruktionsbok på motorn men jag har hittat lite på nätet, detta var bra info.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går man tillväga för att installera motorinterface och vad kostar det.

Blev faktiskt rätt nyfiken på detta.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två möjligheter att koppla ett motorinterface. Antingen direkt till plottern eller via ett NMEA nätverk. Om du har separat antenn på din GPS kan antennen sitta i nätverksuttaget o då blir du tvungen att bygga nätverk. Ett startkit för nätverk och motorinterface kostar ca 2 000. Ett motorinterface som är avsett att kopplas direkt kostar ca 1 500 kr. Nu är det så att man även mycket lätt kan bygga ett eget motorinterface av en NMEA kabel och en Yamaha pigtail-kabel för Command Linket, så får man tag på rätt kontakter o kan löda ihop 4 kablar har man ett motorinterface för småpengar. Du kan läsa lite om mitt motorinterface i denna tråden.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=366562

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll vilken plotter man har, jag har garmin 3006 monterad i min båt, den har en separat gps puck som sitter monterad lång fram under framrutan.  Troligen kanske det är något nätverk då eller?

Saknar även djupmätare, det blinkar i plottern men den får ingen signal, undrar just om det finns någon givare monterad och var skall man leta isåfall?

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte Garmin men gissar att deras liksom Lowrances antenner går på NMEA. I så fall upptas nätverksanslutningen på plottern av antennen och för att ansluta fler saker behöver du bygga ett NMEA-nätverk. Priset för bara ett nätverkskit är runt 500. Sen ansluter du antenn, motorinterface och ekolodsgivare till nätverket. Jag gissar att du inte har nån ekolodsgivare, vanligtvis sitter de på akterspegeln eller i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...