Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kapitano

MILJÖ DIESEL

Rekommendera Poster

Det suger att vara miljövänlig med både bottenfärg och miljödiesel, som ofta förorsakar bränslestopp. Varje år när jag byter bränslefilter blir jag lika förvånad över att jag inte fått något bränslestopp, så som flitret ser ut. Men om och när jag får det, så har jag ett reservfilter ombord så då är det bara att hoppas på att vädret inte gör ett filterbyte för besvärligt.

post-10016578-1394236702,5245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle som dieselbåts-ägare byta filter flera gånger om året.

Jag har åkeri o dom bilarna som har ett öppet filter(enbart pappen som byts) där man kan se hur  filterpappen ser ut så kan man förväxla det med oljefiltret.

Filtret sätter garanterat igen när du får mycket rörelse i båten (vågor), då är det inte så kul att försöka byta o samtidigt parera för sjögången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöring av bränsletanken skulle inte skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste även att det nu finns beslut på att tillåta en ökning av etanolmängden från 5% till 10% i bränslet. Med andra ord kommer det inte bli bättre. Kan dock rekomendera att montera ett extra vattenseparerande bränslefilter före det ordinarie filtret.

 Köpte ett separfilter från crom marin förra året som jag är hel nöjd med. Det har dessutom en liten kopp där man kan se vattenmängden som separerats, det blev onekligen en del under sommaren. Den fungerade riktigt bra, inga stopp och bränslefiltret såg definitvt bättre ut än ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog på bensin nu, Etanol skulle jag inte vilja ha i en dieselmotor.

RME är det som blandas i dieseln, funkar ung. som gödning för kisel-bakterier som jag tror är rätt benämning är på geggan i tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast de flesta sjömackar, åtminstone de jag kollat runt Stockholm, svär på att de INTE har nån RME-diesel att sälja. De ska beställa ren diesel.

Åtminstone min förhoppning. Och mitt filter har hittils sett OK ut vid det årliga  bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis likadant i Göteborgsregionen, så jag vet inte vad trådskaparen tankar som får miljödiesel, tror förövrigt inte att detta är någonting annat än en kraftigt förorenad tank på den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RME´ n (rapsolja) är ju som alla numera vet, godkänd upp till 7% inblandning. Tror att det är beskrivet i en annan tråd. RME inblandningen är också skattereducerad för oljebolagen. Det som spelar roll är att den är lite dyrare att tillverka just tack vare inblandningen. Dock är det bara upp till 5% som man får reducering. Än så länge finns det inga, men veteligen, oljebolag som blandar in mer än dessa 5%. Det blir alltså dyrare att tillverka i så fall.

För att få dessa bakterier så behövs det både vatten och bakterier. Bakterierna är levande organismer som behöver vattnet för att växa i antal till en sörja (enkelt förklarat) och finns överallt. Och där finns inga genvägar. Det behövs otrroligt lite för att en ny bakterietillväxt sker.

http://spi.se/faktadatabas/artiklar/mikroorganismer-i-dieselbransle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

Det ledde till en vild diskussion för 2 år sedan, i båt-tidningar och  här på MG.

Sedan dess så har alla sjömackar i Stockholmstrakten (och tydligen också i Gbg) handskrivna lappar med Endast RME-fri diesel i sina fönster. :-) Det går att beställa ren diesel från leverantören.

Men tankar man i dunk från landmackar så får man RME-diesel, finns inget annat.

 



Senast ändrad av Anders_St | 10 maj 2011 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag köpte min motorseglare för tre år sen har jag funderat på att göra ren tanken, me aldrig kommit till skott förrän idag.

I fjol vinter körde jag mycket med dieselvärmaren i stort sett hela vintern. Hur mycket dieselolja jag fyllde på via femlitersdiunkar från bensinstationen (40 liter åt gången) vill jag bara inte tänka på. Dessutom rasade det ner snö från däcksalongens tak och rätt ner i tratten medans jag fyllde på oljan några gånger.

I sommar har jag köpt olja utan nån iblandning, men man har ju funderat på hur det ser ut nere i tanken. Den har nog inte varit rengjord på många  - om än någonsin. Har dessutom haft ett par kompissar som fått akuta problem när de varit ute på sjön pga oljan och tillväxt i tanken.

Det var med spänning jag skruvade av manluckan och pumpade ur de ca 15 litrarna som fanns kvar i tanken. En del skit kom upp när jag pumpade kunde jag se via den genomskinliga slangen. Det som fanns kvar svampade jag upp. Blev glatt överaskad att det var så lite skit i tanken.

Tyvärr glömde jag att ta en bild innan jag torkade ur skiten med svampen, men det var nästan ingen ting. Den skiten som syns på bilden sitter så fast i tanken att det behövs mer våld än med en svamp och en  trasa för att få bort det.

Alltid trevligt att få glada överaskningar. Nu skall jag byta filter och fylla på diesel utan nån ibladning.

tommy



Senast ändrad av toaen | 10 maj 2011 | 17:45

post-945-1394236702,9205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Det var en diskussion.
De flesta sjömackar kör med B0. Vet det då jag jobbar i ett bolag som säljer detta till just sjömackar, om än i liten omfattning till den kundgruppen. Huvudsakliga målgruppen är andra områden.
Men jag har även ett förflutet inom ett annat oljebolag. Just nu ligger det faktiskt på mitt bord att utreda reklamationer o dyl. Och för att slå hål på allt så måste jagmedge att jag aldrig har haft ett ända ärende gällande bakterier i tankar. Iofs så levererar vi ej till slutkund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våran båt har det aldrig varit fuldiesel utan bara den äkta varan. Trots att jag har flera olika bensinkort att tillgå betalar hellre själv på båtmack än riskerar störningar. Full tank över vintern med tillsats av Grotamar. Ca 25% kvar i tanken av fjolårets diesel. 178 nm sedan i påskas så snart är det dags för tankning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du med det du säger att påstående om dieselbakterier och de problem de ställer till med är helt utan grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara BrännOlja Stellank menar?

Jag tror inte det är lätt att hitta några reklamationer bland distributörerna det är motormekarna man kan få reda på problemen. Problemen med beväxning i tanken börjar bli historia. De senaste två åren nästan ingen beväxning i våran tank. Bensinbolagen har tagit ansvar för sjösäkerheten och levererar utan RME.

Det finns många som har kört med skitiga tankar i 20-30 år men får man inga motorstopp så rengör de sig själv när båten gungar omkring på havet i motorgång.

Slutar det att växa till sig mer bakterier så löser det sig av sig själv då varje tankning i sig är ett bra rengöringsmedel så länge det är fritt från nya växttillsatser (RME). 

Tanka och gunga omkring men var beredd på stopp och ha beredskap för det. Knappa in telefonnumret och stöd Sjöräddningssällskapet som åker på en hel del skitutryckningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31

Så i princip är det de stora omsättningen pga värmaren de två senaste vintrarna som har gjort att min tank i stort sett var ren för skit!?

Det skall bli intresant att se hur filtren ser ut. Speciellt det extra filtret jag satt på värmarens bränsleledning. Jag har inte bytt dem på ett par år.

tommy

slarvpelle - fast jag hr ju segelbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja enl. mina funderingar så bör det ha hjälpt till. Det är ju heller inte orimligt att med den förbrukade dieseln kommer en del skit med ut till filtret.

Ännu bättre förstås om det gungar friskt.

Gjorde precis en avsugning av tanken vilket bara gav en fjärdedels fingerborg om nån nu vet vad det är. Annars har man den på ett  finger när man syr fast lädret på ratten. Detta ändå från ett antal tankningar från sommarens färder och en vinter. 

Jag tror vi ser ljuset i tankröret. Nu blir det bara bättre och stadigt bättre. Ingen mer skitdiesel in = renare och renare tankar. Det är väl bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte ogrundat. Däremot så måste man förstå vart källan till bakterier kommer från.
Från raff till depå finns det ingen chans. Antingen kommer det via rörledning (Gbg / Shell bland annat), eller så kommer det via tankbil, Container eller tåg (Karlstad till exempel) till depåerna.

Risken för bakterietillväxt härifrån är näst intill obefintlig. kontroller på kvalité är stor. Däremot finns det ju alltid risk för bakterietillväxt i lagertankar hos kunder (Företag / Privatpersoner) pga olika förhållanden. Men för att bakterierna skall föröka sig så MÅSTE det finnas tillgång till vatten i bränslet. Floder eller droppar. Spelar ingen roll.

Problemen blir ju precis som alla påstår. Men en god omsättning på bränslet och bra filter kan rädda mycket.

En vän till mig berättade om en kund som fick problem med bakterier i tanken (villatank). Filtret till brännaren proppades igen helt och hållet. Vid närmare kontroll visade det sig att det var bakterier i tanken. Och närmare kontroll visade att även fler adresser i området hade problem. Man förstog inte vad detta berodde på. Chauffören var en riktig renlig kille och skötte allt efter boken. Det visade sig sen att han hade en trasa som han torkade av slangkopplingen med efter varje leverans. För att undvika dropp, bra tänkt. Men denna trasa blev en bakteriehärd och smittade flera tankar.
Det visar hur lite som behövs.

Nu skall man inte måla fan på väggen. Men villatankar har inte dom kraven på rengöring längre. Och då kommer problemen. Så har man en god omsättning av bränslet, så löser det det mesta.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även kallat Diesel B0. Samma som Citydiesel B5, där 5 står för rapsinblandningen.
Raps är heller inte riktigt att säga, då den rätta beteckningen är Fame.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den uppfattning som jag fått samma som du beskriver det.

För egen del blev rengöringen av tanken igår en possitiv överaskning som jag skrev om tidigare. Då jag jobbade dagligen i båten förra vintern. Började på skarpen den kallaste dageni Januari och omsättningen på oljan var mycket stor. I vinter har det bara gått åt en tank. Dessutom är det alltid skitväder när jag är ute och seglar så det ruskas nog om ordentligt i tanken.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...