Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Rapid

kustskeppare

Rekommendera Poster

Har börjat läsa kustskeppare på distans och har lite funderingar.

Hur är nivån på provet? Vill inte ta risken att misslyckas men samtidigt pluggar jag gärna inte in juridikavsnittet o.s.v. mer än nödvändigt. Är det en enorm skillnad i bedömning jämfört med förarbevis? Förarbeviset fick en att undra över varför de inte bara skickar stämplade böcker till hela svenska befolkningen (man kunde ju ändå inte misslyckas).

Hur är det med båtpraktiken? Fanns några exempel på nfbs hemsida som verkade lite omständiga, räcker det med ett intyg från yrkesman utan koppling till utbildning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivån är knappt märkbart högre än för förarintyg. Ingår ju dock lite fler moment såsom räkna på avdrift m m. Mina tips: Lär dig formlerna för det! Gör alla instuderingsfrågor i den övningsbok jag gissar att du har! Och läs på lite på de frågor du inte kunde!

Jag läste in det på tre kvällar för ett par somrar sedan (fick en akut-tid samma vecka som jag ringde). Då hade jag iofs tagit förarintyget ca ett år tidigare, men ungefär så gissar jag att det ligger till för dig med? Som kuriosa/skryt kan nämnas att jag hade rätt på det mesta utom linfärjans lanternor där jag chansade på mudderverk istället ;) (Har hittills inte kolliderat med någotdera, men det är väl bara en tidsfråga.)

Ang båtpraktik tror jag att man i stort sett kan be vem som helst som anser sig kunnig att utbilda en och fylla i intygsboken, men du får väl lusläsa NFB:s regler lite där. Själv betalade jag några hundringar till en navigationsskola för att åka ut en eftermiddag med en gammal sjöbjörn som bjöd på många bra knep, roliga seglarhistorier och en kopp kaffe. Klart värt det! De betydligt flera hundralapparna man får betala för att gå teorikurserna tycker jag är betydligt mindre prisvärda, men det verkar du ha insett då du går distanskurs!

Lycka till med din fortbildning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var/hur läser man kustskeppare på distans. Blev lite sugensmiley!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.e-navigation.se

Till Jacko: Tack för ett informativt svar! Ang livsfarliga mudderverk/linfärjor så kan jag som kuriosa säga att jag har blivit jagad av ett mudderverk utanför tysklands mitt i natten (det vände sig sakta mot oss likt en sköldpadda som just insett att en matbit håller på att slinka förbi dem). Det komiska är att situationen hade undansluppits om jag förstod lanternorna, hade stenkoll på dess kurs via AIS men chansade vilken sida den ville bli passerad på, tydligen tog man fel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste genom just den sidan, och även om texterna och övningsfrågorna är helt klart bra för påläsning så är INTE e-navigation.se tillräckligt för att du ska kunna göra provet i min mening.

Skrev förarintyget för ca tre månader sedan och använde mig då av den sidan för att läsa på distans eftersom jag bodde utomlands, men det var när jag lånade böcker från biblioteket och tog pappas gamla Skärgårdsskeppar bok som jag på allvar började få svar på det jag inte redan visste.

Jag kommer skriva kustskepparn senare i år, och då koncentrera majoriteten av mina studier på böcker från biblioteket. E-navigation är praktiskt eftersom du får bra övningsfrågor, men det är inte värt den pengasumman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart pluggar jag med bok, de ynkliga texter som finns är det inte mycket kvalitet på :)

Om det är värt pengarna för instuderingsfrågor är verkligen tveksamt men samtidigt bekvämt sätt att kunna testa att man tänker rätt och inte missar för mycket av något avsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Finns det några alternativ till e-navigation.se om man vill läsa på distans? Distanskurser som form passar mig väldigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bodeln. 'Stora boken om Segling' av Jeremy Evans tycker jag är väldigt informativ, den innehåller alla delar som gås igenom under Förar- och Kustskepparintygskurserna och även annan information, exemplevis om vilka båttyper som finns, seglingsteori, lite kappseglingsregler och hur man lägger till vid bryggor i Medelhavet.

Boken är ingen lärobok och har inget frågehäfte med svar men om man gillar att läsa och inte tycker distanskursens texter är så roliga och motiverande så lär man sig nog mer genom att läsa boken. Jag fick min som present och har aldrig sträckläst den men tittar ofta i den, som en uppslagsbok typ.

Annars kan du ju kolla upp den här länken som jag googlade fram, vet ingenting om innehållet: http://www.navigationsakademien.se/default.asp?loc=Distanskurser&LgTitle=Läs via internet - Förarintyg&kurs=Fintyg&RgTitle=Steg 1 av 4: Anmäl dig här

All teoretisk inlärning måste varvas med praktik så vilken distanskurs du än väljer, försök diskutera frågeställningar och prova det du läser praktiskt  med någon kompis som har båt eller på båtklubben eller varvet eller på nätet eller i busskön eller..

Senast ändrad av Ingemarsvensson | 11 maj 2011 | 20:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Kan för information tillägga att jag precis tagit VHF-certifikatet genom e-navigations kurs och kan säga att kursinnehållet inte ens är komplett. Nu gick det bra ändå tack vare att jag kollade upp på NFBs hemsida var kraven var och googlade runt lite själv men jag skulle inte rekommendera e-navigation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...