laand 1 Postad 8 Maj , 2011 Hej Jag har tänkt mig köpa en Ipad för sommarens navigering med min båt. Är det viktigt att titta på antal GB (om det är 8, 16, 32 eller 64 GB) vid köp av en Ipad. Vad är skillnaden mellan en Ipad och en Ipad 2? Spelar det någon roll? Är det någon som kan hjälpa mig i ämnet? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 8 Maj , 2011 Hej! Om Du söker lite så finner Du redan flera trådar om iPad. Men Du måste i grunden ha en med 3G för att också få GPS, ingen #G så finns det ingen GPS och den blir värdelös som plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 9 Maj , 2011 Hej Paddan funkar galant som plotter. Jag har iNavX navig.system installerat samt en prenumeration på sjökorten (Soltek), tot ca. 800 Kr. Sjökorten laddar du sedan ner i paddan och du är därmed helt oberoende av en teleoperatör. Sjökorten omfattar då hela svenska kusten, Gotland, Mälaren, Åland och de finska vattnen. Köp inget billigt system för 7 kr på appstore. Bara skräp. iNavX funkar blixtsnabbt, och med hög precision. Jag har haft samma system på iPhone, men den är lite väl liten för praktisk navigation. 16 GB är mer än tillräckligt, rastersjökorten tar väldigt lite plats. iPad2 har högre upplösning på bildskärmen och något längre batteritid, men i praktiken betyder det ingenting. Det största problemet ar att GPS:en i små handhällna prylar drar vansinnigt mycket ström. Du bör ha en cigg.laddare tillgänglig annars tar batteriet slut efter ca 2 tim!! (normalt räcker ju paddan annars ca 10 tim). Ett annat problem är du på något sätt måste skydda paddan mot stötar och vatten. Jag har vattenskyddat min genom att stoppa den i en genomskinlig plastpåse (sk. kokpåse med kraftigare plast). Funkar perfekt!! Annars köp ett vattentätt skal, kostar mellan 500 - 3500 kr. Jag köpte min padda på Tradera för 2700 kr, inkl div. tillbehör, kvitto och garanti kvar. Lycka till! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser