Eira 0 Postad 8 Maj , 2011 Jag har en Volvo Penta MD27c som nog är lite täppt i kylningen, finns det något att köra igenom så man rensar gångarna? eller på något annat vis rensa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 9 Maj , 2011 Du menar inte MD17c? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eira 0 Postad 9 Maj , 2011 Jo, jag menar ju MD17c, skrev bara fel siffror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 10 Maj , 2011 Antar att din motor är sjövattenkyld och undrar hur har du kommit fram till lite täppt i kylningen? Blir den varm om du pressar den eller varierar temperaturen? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjellan 0 Postad 10 Maj , 2011 Har liknande problem med min spis. Sätter jag ditt en termostat blir trycket i slangarna skyhögt och dom börjar glida av. Till slut sprack packningen runt termostaten... Har kollat runt en hel del och det verkar inte finnas någon genväg utan att plocka isär motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 11 Maj , 2011 Havstulpaner o annat skräp i kylvattenintaget under båten kan vara en felkälla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 11 Maj , 2011 har läst på något forum, säkert här att kylslangarna till sötvattenskylnignen ofta är feldimensionerade. har inte det problemet med min md17c-spis, men träffat 2 st som blir varma på höga varv. hoppas at det löser sig. annars kan man väl ta en slang med hög tryck o spola bakvägen....kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 12 Maj , 2011 Ja det underlättar kanske lite som ovanstående skrev om du berättar lite om hur du kommit fram till att din motor är täppt i kylkanalerna??? Så kanske någon har fler tips.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2011 Motorns kylsystem är inte byggt för höga tryck. Det är stora ytor och det är risk att motorn sprängs. Använd måttliga tryck. Absolut inte högtryckstvätt. Vattenledningstryck är också för högt om det är stopp. T.ex blir 2 kilos tryck på en en yta 10x10 cm blir 200 kilo. Sprött lite rostigt gjutgods kan man tänka sig vad som kan hända. Man kan hålla slangen löst intill tilloppet så att det rinner på sidan om det blir mottryck. På vattnet som kommer på sidan kan man avgöra hur pass högt trycket är. Löst strilande vatten kan gå. Hårt pissande så är det för högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser