Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
rogerhoglund

Varmvattenberedare läcker

Rekommendera Poster

Vår varmvattenberedare har 20 år på nacken. Nu läcker det också vid en svetsfog.  Jag antar att det bara är att köpa en ny?

Frågan är hur svårt det är att montera. Klarar man det själv?  Problemet är att det är så trånga utrymmen - det är svårt att se var alla slangar går in och ut. det är väl också någon elanslutning.

Skall jag ringa teknikern direkt eller fixar man detta som lekman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fixar du lätt själv. Det hemskaste som kan hända är att det kan läcka lite vatten. Detta löser du, jag gjorde det och är väl inte mega kunnig inom VVS.

För mig var det största problemet att få tätt mellan kopplingarna. Även om jag försökte använda gängtejp. Fick det aldrig bra, gjorde om allt med lin... som proffsen rekommenderade. Men ikke små läkage fortfarande.

Så jag kletade på Sika 291 och drog åt. Och därmed slutade alla mina läkage. Om 7 år så är det väl dags att byta igen, men den dagen skär jag bara av kopplingarna och slänger hela skiten och köper nytt. och gör samma sak igen. Tänker aldrig mer försöka med gängtejp eller lin. 

Du fixar detta helt själv, och är faktiskt lite halvroligt när man klarat av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. det var faktiskt inte så svårt. Jag fick tips om kemisk metall och lagade alltså sprickan.  Jobbet var att demontera beredaren men jag tycker det gick bra. nu funkar allt igen och jag har förmodligen sparat en del pengar istället för att köpa tjänsten av någon mekaniker.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...