Pripps 0 Postad 21 Juli , 2011 Du har rätt där Toen, va jag som inte läste den frågan helt rätt. Meta har man flöte till.Kan ju även meddela att jag drog 6 st vid 0700 i morse till frukost och sen 22 st nu ikväll så man har frukost och middag imorgon, lite lustigt va att morgonfisken va lite mindre men nu på kvälen va det riktiga bamse makrillar som högg, fick ett PB idag. sjukt fin kväll. Lite vind en del regn och bra med fisk. Skitfiske på er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2011 Fast - när man lokalt här där jag bor säger att man skall ut med metan efter makrill - då har man inget flöte utan håller metan i handen. Makrillem lär ju bara var dvs känslig och handlaget vid makrillmete med handmeta är tydligen en konst. Arbetskompisen som metar makrill med ett antal spön och flöte brukar få betydligt mer makrill än alla andra. Fast han är duktig på det mesta. Det var han som lärde mig uttrycket; Har man tur - så behöver man inget vett http://thallatha.blogspot.com/2010/03/har-man-tur-sa-behover-man-inget-vett.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Juli , 2011 Pilka, meta, rycka skit samma, men still låg dom och såg ut att ha mera tur. Sen om man nu gör ett av ovanstående så finns det hur många teorier där också så det är bara att prova sig fram. pratade med en gammel makrillfiskare, en far till en vän utanför Ljungkile i förrgår och då fragade jag om han använde stagg (ygn) och det hade han aldrig gjort sa han. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2011 Du ha rätt Westfjord - skit samma va man lokalt kallar olika saker, huvudsaken att man trivs. Å andra sidan är det ju bra att vi har olika uppfattningar. Annars hade vi inte haft nåt att tjöta om. Som tur är så beffinner vi oss på de nordliga breddgraderna. Om nån säger att man pilkar makrill när jag tycker att man metar så blir det väl bara en lamt påpekande från min sida. Hade det varit längre söderut kunde det kanske ha varit en orsak att starta ett krig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser