Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Niklas67

Kontrollera oljenivå på en Optimax 90 -06

Rekommendera Poster

Jag är numera lycklig ägare till en Optimax 90 hk -06 istället för en Mariner 60 hk -04 till min Bella 512 Excel. Gjorde ett hyfsat inbyte för 60 hästar räckte inte riktigt till.

Men att kontrollera oljenivån i Optimaxen var ju inte helt lätt. På Marinern var det ett fönster baktill som visade hur mycket olja det var i tanken men på Optimaxen ska man öppna och släppa ner en liten jäkla kedja som bara fastnar på insidan av tanken när man ska putta ner den.

Hur är det tänkt egentligen? Verkar som jag gör fel för jag ser inte hur mycket olja det är i tanken. Jag vet dock att den är nästan full då jag fick den med full oljetank vid köpet.

Tacksam för svar för jag vill gärna ut idag då det nästan är sommar!

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en dunk olja och ha med den i båten, fyll på när summern piper. Enklare kan det inte bli. På vissa årsmodeller är det en transparent oljebehållare och då ser du nivån enkelt när du lyfter av motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klar, så kan man göra, men jag hade viljat vara lite säker på förbrukningen. Min behållare verkar vara helt vit men oljan kanske syns igenom ändå om man lyfter på motorkåpan.

Idiotiskt system faktiskt. Var ute idag igen och skulle kolla men jag fick fasen inte ner kedjan. Får köpa en dunk till om ingen kommer med bättre tips. Det måste ju finnas en hel del som har denna motor.

Tack för ditt svar All_to_slow.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, stor motor på liten båt.
Hursomhelst skulle jag aldrig köra tills det piper. Den funktionen kan ju fallera och då kör du tills motorn skär. På min motor lyfter jag på kåpan cavarannan körning för att se så att det är lugnt. Oljebehållaren är ju något sådär genomskinlig så du bör kunna urskilja vilken nivå oljan är på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor? Ja, största möjligasmiley Bättre för stor än för liten, därav bytet.

Jag har faktiskt hört med en reparatör idag och de sa faktiskt samma sak, kör tills det piper. Men det är ju som du säger, lite farligt, om indikatorn slutar att fungera. Känns som om det är säkrare att lyfta kåpan och kolla lite då och då. Idiotiskt, tycker jag, att de inte löst detta på bättre sätt. Det är ju korkat att köra slut på oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fyller du den fullt så vet du ju att du kanske kan vara ute ett par gånger med båten innan du bör göra en koll igen. Jag har själv alltid en av biltemas 1-liters flaskor liggandes i båten som nödreserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte biltema i en optimax! Ang. Summern så hör du ju ett kontrollpip varje gång du vrider på tändningen. Har du dessutom smartcraft så får du ju även felindikation där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom så tar Optimaxerna väldigt lite olja, jag vet flera som bara toppfyller oljan på våren och kör en hel säsong på det som är i behållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Quicksilver DFI ska det vara till en Optimax, inget annat.

All_to_slow, kan man lita på att summern fungerar om det piper vid tändningen? Ja menar, indikatorn kan ju vara kass i oljetanken? Jag har dock hört samma sak om att den drar lite olja, fyll tanken på våren varje år,  den håller en hel sommar har jag också hört.

Smartcraft har jag inga, det hade dock varit roligt att ha. Och en stålprop....och.... smiley

Men eftersom det inte verkar finnas nåt vettigt sätt att kontrollera oljan med kedjan (enligt manualen) så får jag följa era råd att lyfta på motorkåpan lite då och då, man får väl in känslan hur mycket den drar efter ett tag.

Tack allihop för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart allt kan ju gå sönder... Jag har för mig att du känner om det är olja i eller inte om du sänker ner kedjan när det är lite olja så klibbar den fast vid kanterna som du säger, är det olja däremot så sjunker kedjan liksom ner bättre, hmm svårt att förklara men jag har för mig att känslan var så på de jag har haft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG använder biltemas 2-taktsolja, det har den gått på varje år sendan 1999 och fungerar perfekt, vad du behöver vet jag inte om den är extra känslig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimaxen skall köras på DFI oljan för den har en oljepump som pumpar oljan genom smala ledningar till bl.a. kompressorn. Därför är DFI oljan tunnare än många vanliga tvåtaktsoljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det finns ju ett annat sätt att tänka, nämligen hur mycket bensin man kör upp.

Om vi gör ett exempel, om oljetanken rymmer 3 liter, vilket verkar rimligt för den motorn, och den drar i snitt 1,5 % olja kan du ju köra upp 200 liter bensin. Om du då vill ha marginal, kolla när du kört upp 150 liter eller 6-7 trycktankar.

Omvänt kan du räkna ut hur mycket olja motorn drar om du håller koll på olje och bensinförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är helt rätt. Jag kör nog safe ändå och lyfter kåpan lite då och då och tittar helt enkelt. Man får väl känsla för detta efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/9/2011 at 10:40 PM, All_to_slow said:

Inte biltema i en optimax! Ang. Summern så hör du ju ett kontrollpip varje gång du vrider på tändningen. Har du dessutom smartcraft så får du ju även felindikation där.

Har nyligen köpt en Uttern d55 med en Mercury optimax 2 takt från 2004. Det där kontrollipet man hör varje gång man vrider på tändningen, vad betyder det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/30/2023 at 10:46 PM, touchwood said:

 

Att summern fungerar, inget fel.

 

Tack för info! Nu kan jag lugna frugan som anklagar mig för att ha förstört motorn varje gång pipet tjuter. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...