Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
sy_Amiga

Akterstag

Rekommendera Poster

I senaste nummret av Praktiskt Båtägande gjorde de om akterstagssträckaren på en IF båt och skrev i samma artikel att det är tack vara akterstaget som IF båten kan segla med fulla ställ i kulingvindar.

Jag har själv en IF båt och undrar om det finns någon som kan bekräfta detta, kan man verkligen få båten att kränga mindre genom att spänna akterstaget?

Senast ändrad av sy_Amiga | 08 maj 2011 | 10:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF:en har ju en 7/8-delsrigg och då kan masten böjas med akterstaget. Segelbuken planas ut lite och båten kränger mindre. Beror väl också på övriga stag om/hur masten böjs, men svenska IF-båtförbundet har en fin hemsida där du nog kan hitta alla detaljer angående detta ...
http://www.ifboat.com/

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om du planar ut seglet, men dock så tvistar du ur toppen mer som gör att du spiler mer vind ur seglet. Samtigt blir det mindre sagg i förstaget vilket gör att båten seglar bättre i hårdvind. Använd gärna cunnhamen också om du har en sådan, tvistar också seglet mer.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt; flera saker händer när du drar i akterstaget på en partialriggad båt:

Masten krummar vilket:

tvistar och planar storen. Spiller alltså vind ur toppen och tar bort buk i allmänhet.

förstaget sträcks vilket planar focken.

Tillsammans gör detta att man kränger mindre och kryssar högre. Lite tvist vill man alltid ha, en enkel tumregel är ju mer vind desto mer tvist i både stor och försegel. Utom i mkt lätt vind, då vill man också tvista lite mer för att hjälpa till att få strömning över seglen.

Cunningham kommer nog inte tvista storen så mycket men planar ut och flyttar fram buken i seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag har några följdfrågor;

Hur kan man plana ut seglet genom att krumma masten? Intiutivt borde ju seglet bli planare om det sträcks, så jag förstår att det sträcks med hjälp av cunninghamen.

Kan man skada masten genom att krumma masten för hårt, eller är det omöjligt med hjälp av bara handkraft? Vår akterstagsspännare fyrdubblar kraften med hjälp av brytblock.

Senast ändrad av sy_Amiga | 10 maj 2011 | 11:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade den här artikeln angående mastkrum, har bilder på hur utplaningen uppstår ...
http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Segling_nr_4_1992.pdf

Du bör nog ha större utväxling för att bekvämt kunna krumma masten, men undvik rullar som drar ihop hanfoten som artikeln ovan föreslår. Ger ojämn utväxling beroende på läge på ett omvänt och ofördelaktigt sätt. ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=392316

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmärkt artikel det där! Nu förstår jag bättre hur det hänger ihop.

Jag ska slå i ett till block och byta ut linan i akterstagssträckaren mot en ny och fräsh, det är ett bra första steg tror jag.

Sen är det bara att exprimentera i sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom liket inte är rakt så planas seglet när du krummar masten.....

Köp en stum lina, dyneema förslagsvis, till akterstaget. Annars töjer det sig bara..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till den 1:4-skurna taljan behövs inte dyneema, det går bra med vanlig 24-flätad skotlina av bra kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Seldéns råd och tips anges som maximal krumning 2% av förtriangelhöjden (sid 31).
Måttet verkar iofs gälla maststabiliteten snarare än risken för direkta böjskador på maströret.
Är lite tveksam men tolkar de två procenten så här;
Min Amigomast är 8,30 m, förstaget sitter hela 1,40 från masttopp (nyare amigos f.ö. 0,90). Förtriangel-längden är då 6,90. Två procent av 6,90 är 0,138 meter. Maströrets mittpunkt mellan förstag och mastfot kan alltså max förskjutas 13,8 cm framåt!?

Eller finns det nån alternativ tolkning?
(Böjradie är annars ett vanligt mått i tekniksammanhang, de två procenten skulle då motsvara böjradien 43,275 meter, om miniräknarn inte ljuger?)
http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=6740

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det låter rätt, ditt resonemang kring de två procenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...