Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
philipkarlberg

Bränslepump funkar ej efter byte av startmotor

Rekommendera Poster

Hej,

En båtmeck bytte min startmotor på min Mercruiser V8 (1995)  i veckan, och när jag provade att starta motorn idag så funkade inte bränslepumpen. Motorn tände inte heller.  Jag ringde mecken igen och vi försökte lösa problemet per telefon utan att lyckas. Han nämnde då att det kan bero på att han har missat en lila sladd som ska sitta på en av polerna på solenoiden. Denna pol är just nu tom, men jag kan inte hitta någon lös sladd runt startmotorn.

1. Jag öppnade reläet som bränslepumpen är kopplad till, och tryckte ihop ledarna på reläet då startar  bränslepumpen (även när tändningen inte är på).

2. Jag gjorde även en ful-koppling till en av polerna på solenoiden på startmotorn, och kopplade den till tändningen (vet inte vad den heter, men den som är kopplad till fördelardosan). Efter det tänder motorn fint, men motorn vill inte starta. 

3. I ett sista försök,  kombinerade jag ovanstående punkter. Fulkoppling pressa ihop ledarna av reläet, men motorn vill ändå inte starta, trots att motorn både tänder och får soppa. 

Jag börjar känna mig  väldigt osäker på meckens kompetens, och tyvärr hinner han inte komma förbi förrän i slutet av nästa vecka, så jag provar här istället. 

Nämnas bör att motorn gick fint förra helgen, förutom att den var svårstartad pga den gamla startmotorn.  Bränslepumpen startar normalt när man vridit om tändningen halvvägs, dvs innan startmotorn går igång.  Bifogar även en bild på installationen av den nya startmotorn. 

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Mvh

Philip

post-10004028-1394236702,24_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du mer exakt att motorn tänder fint enligt punkt 2 ?

Själv skulle jag lossat fördelarens högspännings-mittledare (den tjocka från tändspolen) och testat maxgnistlängden direkt mot jord/motorblock. Alltså satt i nån lämplig skruv/metallpinne i kabelns kontakt. Minst 8 mm gnista mellan metallpinne och block för bra startsäkerhet. (Håll lämpligen inte kabeln under test/startmotorkörning, kan nog isf ge en obehaglig elstöt.)

Ibland finns ett extra uttag på tändningslåset som endast plussätts samtidigt med solenoid-dragspolen. Detta skall då direkt-plusmata tändspolen utan att strömmen går genom nåt förkopplings-motstånd. Man får alltså på så sätt hög start-gnisteffekt trots att batteri-spänningen sjunker av startmotorns höga strömuttag.
(Det måste f.ö. vara ett eget tändnyckeluttag för man kan inte koppla till solenoidens, skulle isf ge kontinuelig ström via förkopplingsmotstånd till solenoid-dragspolen så länge tändningen är tillslagen.)


Hänger inte riktigt med i detaljerna i din beskrivning, men att testa max-gnistlängden på ovanstående enkla sätt förefaller logiskt om du säkert vill kunna utesluta tändningsfel.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...