Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Thule

Skruvar till impellerhus sitter fast VP MD 40

Rekommendera Poster

Hej, har försökt byta impeller i min nyköpta (2010) Nimbus 26 men får inte skruvarna att lossna.  Har fått bort en skruv mha nyckel nr 8 övriga får jag inget grepp om utan nyckeln går runt. Finns något specialverktyg eller knep att ta till? Börjar bli desperat då jag måste kontrollera impellern innan sjösättning 17 maj då sjövattenventilen inte går att stänga. Har även sprutat 5-56 en vecka tidigare utan resultat.  Tacksam för hjälp så fort som möjligt!  Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

Kan du inte såga upp ett spår i skallen eller ta en polygrip? Kanske kan du ta bort pumpen så du lättare kan arbeta med den. Sedan kan moterar pinnbultar och vingmuttar, brukar finnas satser att köpa.

Varför går inte sjövattenventilen att stänga, detta bör du ordna innan sjösättningen. Alla ventiler bör vara stängda som inte behövs när du inte är i båten. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för raskt svar! Har begränsad tillgång till powertools men det kanske går att såga upp med bågfil? Dock är manöverutrymmet begränsat pga maskinrumsvägg ca 5 cm i från impellerhus.  Sjövattenventilen sitter som berget, förmodligen rost. Förre ägaren sa att den alltid varit sån.. Vad kan man göra här?  // J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kanske ska fundera på om det inte är enklast, eller tom att enda sättet är att ta loss vattenpumpen från motorn, är det bara 5 cm utrymme så kan du inte få ut impellern heller. Jag tror att pumpen sitter fast med 2 skruvar, jag har också för lite utrymme framför pumpen till min aqad40.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 cm var inte mycket att meka på.... undrar när impellern byttes sist.... Du har alltså dragit runt nyckel och bultarna börjar bli runda. Kan du komma åt med en tång för att lossa bultarna?  Själv har jag segelbåt med en remdriven pump som kan tas loss, vet inte om det går med din motor. Sitter den så trångt talar väl för att ha vingmuttrar?

 Jag tycker att man skall kunna byta impellern till sjöss och då måste du kunna stänga av sjövattnet. Ventiler som sitter fast brukar inte användas. Får du inte sedan bort den byter du hela genomföringen. Det finns trådar som beskriver hur du skall göra. Du har trots allt 10 dagar.  

 

 

 



Senast ändrad av Vilse | 07 maj 2011 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag kommer åt skruvarna med tång men det blir på det berömda håret. Om inte det fungerar med tången så vet i f-n hur jag ska få väck den. VP verkstad = djupa hål i plånbok. Ska helt klart köpa vingmutter sats.  Ska försöka rubba sjövattenventilen med någon form av hävstång. Fattar inte varför förra ägaren totalt negligera denna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, idag lyckades jag genom hävstångseffekt lossa sjövattenventilen. Smorde upp den rejält, dock rådde inte polygripen på impellerhusskruvarna. Nästa steg blir att såga jack och försöka med skruvmejsel. Någon som har nån annan tanke?  // Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ta loss hela vattenpumpen så kan du lösa alla problem.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man måste lossa en skruv/mutter med plygrip, avstå och använd en svetstång i stället. Utväxlingen och det att den självlåser, gör att det ska mycket till för att skruven/muttern inte ska lossna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att knacka på skruvskallarna med en lång mejsel ?

Hmm..Svårt att förklara vad jag menar men om man tar en mejsel ock knackar ett litet jack på sidan av bultskallen på det håll den lossas åt så kan man ibland få lös skadade bultar.

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova en svetstång som någon annan rekomenderat.Funkar för mig när jag ska ta bort bultar,skruvar som har oxiderat.

lycka till!

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Även om du får loss skruvarna som är det nog inte möjligt att demontera impellern, pga av det är så lite plats framför vattenpumpen, jag har mer plats än vad du har (aqad40) men jag kan inte ta ut impeller ändå.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, svetstång säger ni! Såg en för 99 krpå Biltema, funkar den?  Tackar för bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat svetstång men får inget grepp. Funderar på att testa värma upp skruvarna och se om dom lossnar då. Någon som har erfarenhet av det? 

 

Några andra förslag? Att montera bort pumphuset gör jag inte denna säsong.

Dock ligger motortempen på bra nivå samt bra tryck i aktern där kylvattnet går ut så jag funderar på att låta hela operationen bero till i höst när båten ligger på land igen. 

 

Goda nyheterna är att jag lyckats lossa sjövattenventilen så nu kan jag byta impellern när jag ligger i. smiley

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag inte testat såg jag nu.. Hur menar du med jack på sidan av bultskallen? Är tanken att man ska knacka bulten fri från rost eller ska man försöka skapa bättre grepp i själva bulthuvudet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..Skratta inte ihjäl dig åt min fula ritning nu barablush

om jag fattat rätt så är det bultskallar 8mm som är rundade...Om man har en mejsel som inte är sliten ock vass på kanterna så kan man ibland knacka loss bulten.Får du bara loss dom sen kan man ju skruva med en vanlig tång.

post-28619-1394236715,3198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockren ritning! CAD? smiley

 

Stort tack, ska ut och testa detta i helgen. Återkommer... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå inte får loss skruvarna, så köp dej en channel-lock tång. Den är oslagbar. Den finns i många olika storlekar. Lycka till !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skallarna bortom räddning? Jag är tveksam till att det är 8mm skalle, Johnson (som nog tillverkat pumpen) har ofta använt sig av tumdimensioner. T.ex. 5/16 är ca 7,9mm, inte så stor skillnad kanske men 9/32 är ca 7,14mm. Kanske använde du en 12-kantig 8mm hylsa dessutom? Kan du komma åt att mäta diametern på (den fräschaste) skruven så kan det ju hjälpa. En 6-kantig hylsa i rätt dimension som du knackar på med lite Screw-grab i kanske kan lossa skruven.

/Marcus 



Senast ändrad av Maximarcus | 24 maj 2011 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tyvärr gick det åt h-e.. Fick ut 2 skruvar av 6 med sexkantig hylsnyckel. Övriga 4 gick av så nu har jag nya problem, hur få ut skruvarna? Någon som har en tanke här? Tacksam för svar! Dock ingen brådska då båten nu är konserverad och ligger på land.  // J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon annan föreslog så tror jag att du ska demontera hela huset och ta till en mindre verkstad. Vare sig man ska svetsa på något för att kunna dra ur skruvarna eller borra in ett verktyg så har en verkstad grejor som du själv inte har....

Sedan funderar jag på din bottengenomföring?
Om du behöver en hävstång för att öppna så KAN det vara så att du fått upp vredet på ett korrekt sätt och att den funkar nu? Det kan OCKSÅ vara så att du dragit sönder något? Enda sättet att vara säker är att demontera och kolla funktion - eller hellre, byta hela mojängen med vredet till en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med tumdimension också. Eller kanske först fråga leverantören av båten vad man ska använda. Du kan ju inte vara först med problemet när bara två skruvar lossade. 

Kanske det är torxskruvar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte återkoppla vad som hände och följa upp med ytterligare en fråga;

Jag tog hjälp av en marinmekaniker för att lossa själva impellerhuset och sen tog vi huset till en mekaniskverkstad och borrade ur de trasiga skruvarna och ersatte med med nya skruvar. Det som var aningen skrämmande var att orginal skruvarna inte var rostfria, hur tänkte Volvo Penta här!? 

Hur som helst så sjöng impellern på sista versen (flertalet av vingarna höll på att lossna). Men nu efter montage så pumpar inte vattnet lika bra som tidigare så jag misstänker någon form av felmontering. Någon som har en tanke över vad som kan tänkas hänt? Har själv börjat fundera över om han har satt in en felaktig impeller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...