Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Hiljaa_Hippanen

Tips på konditionstest av gammal Marindiesel

Rekommendera Poster

Hej!

Ska iväg iväg och titta på en liten båt med en gammal MD 7 i. Jag kan det enkla som att kontrollera att oljan inte får vara grå i motorn eller backslaget. Samt att det är viktigt att hon ska sparka igång lätt för att det ska vara bra tecken. Men finns det mer man kan kontrollera? Har ni några tips på hur man kan testa en motors kondition utan att ha en massa verktyg och mätinstrumment. Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Hiljaa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du själv nämner är väl sådant man lätt kan konstatera och samtidigt de viktigaste. En sniff i ev. expansionskärl. Lysa igenom så kylvattnet inte är svart är också lätt.

Starten ska helst ske då motorn har stått stilla i nåt dygn. En halvljummen motor drar igång direkt. Men vevande några sekunder på starten får man nog ta som rätt normalt på en gammal motor.

Det är mer att bilda sig en uppfattning hur många ytterligare år den kan göra tjänst. Där är glykolsystem för kylningen en viktig detalj. När fick den sådant?

Iläggning av växel. Sker det utan konstigheter? Låter det något om backslaget. Är generatorn OK? Hur mycket laddar den? Mät med voltmeter på batteriet eller cig.uttaget. Minst 14V gärna 14,5V efter en stunds körning om batteriet är laddat.

Kolla in avgaserna. Men gammal motor får man räkna med ryker lite blått vid start. Den gjorde nog det redan som ny. Mycket vit rök kan vara extra mycket vattenånga från läcka nånstans

Kör motorn hårt med växel i. Går att göra vid bryggan. Kolla i expansionskärlet om det bubblar och luktar avgas. En indikation på hål i topplockspackning. Att köra den en timme med full effekt med växel i kan vara bra. Klarar den testat är det en förutsättning att den ska klara sig utan att överhettas. Går säljaren inte med på ett sånt prov har du kanske nån annan båt som du kan titta på.

Kolla också säljarens kroppsspråk mer än det han säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket, nu har jag lite mer kött på benen. Är mycket tacksam för tipsen.  En sak som jag funderat över är om man kan man säga något om motorns kondition med hjälp av tomgången? Klarar en sliten motor med dålig komp att ha en låg tomgång eller måste den ha högre tomgång. Eller är det en dålig tes tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta och lyssna  när du lägger i växeln och ryck i motorn och känn på bultarna, så mycket mer går knappast att göra och märker du inget då så torde dom var hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...