Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Danne77

Hjälp Suzuki DF 115 orkeslös

Rekommendera Poster

Har en DF115 från 04. Förra sommaren fick vi problem med vatten i tanken som ställde till med problem vid sjögång. Vi har nu rengjort tanken installerat vattenavskiljare samt bytt det inbyggda bränslefiltret.

Båten sjösattes idag och motorn startar och går rent. Vid gaspådrag verkar den orkeslös och varvar max 4000 rpm. Vid snabbt pådrag bluddrar den något.

Var kan felet finnas? Svårt att tänka mig bränslesystemet då allt bör vara rengjort eller kan vattnet finnas kvar i förgasare eller i finfiltret?  Kan det vara tändkablar eller problem med kamrem? kamaxel eller ventilspel. Någon som upplevt detta?

Kan man utläsa felkoder i motorn för att hitta felet likt på en bil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att Rev limit-lampan blinkar? När något är allvarligt fel slår varvtalsbegränsningen till automatiskt.

Annars är tändkablarna eller tändhattarna ett tips. På min DF140 hoppade den understa ut ett par gånger förra säsongen, tills jag tog ur den och bockade till fjäderkransen så den greppade bättre runt tändstiftet. Mycket märkligt fenomen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset.

Jag skall kolla detta med tändkablarna då jag själv varit inne på samma sak, plockade bort den nedersta tändkabeln och startade. Hörde ingen större skillnad på motorn då så det är möjligt att oxid eller dylikt har satt sig i just hatten på kabeln,

Skall putsa upp denna så får vi se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag kopplat in NMEA 2000 / motorinterface  till min kartplotter för att få fram motordata i den så händer det ibland exakt samma att den inte orka varva mer än 4000rpm. Stänger av och startar på nytt och den går som normalt igen, det är väl nån 1 och 0 på fel som stör antar jag.

Om man kan göra nåt åt det tror jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...