Jsen 0 Postad 5 Maj , 2011 Funderar på att köpa ett nytt kapell till min Sea Ray 200, har fått pris av en firma som syr upp kapell på 5000:-, är det dyrt eller billigt, har ingen koll på vad kapell kostar. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badbalja 0 Postad 5 Maj , 2011 Om det är hela kapellet man ser på bilden så tycker jag att det låter som ett bra pris. Nästan lite för billigt. Har själv ingen koll på olika tyger som kan användas för kapell, eller fönster som det finns på ditt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jsen 0 Postad 5 Maj , 2011 Det kapellet som är på bilden är mitt Camping kapell och är helt ok, de jag är intresserad av är ett nytt hamnkapell, ett tight kapell som går från framrutan till aktern, alltså inga rutor är det tal om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badbalja 0 Postad 5 Maj , 2011 Då är det ett helt acceptabelt pris enligt mig. Betalade själv 6000 för mitt hamnkapell som troligen då är mindre. Jag hade sagt ja till 5000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badbalja 0 Postad 5 Maj , 2011 Sedan finns de säkert de som fått det billigare också som kommer ha åsikter här. Man är ju inte ensam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joffs 0 Postad 13 Juni , 2011 Låter inte helt dyrt. Jag håller på att sy ett nytt själv. Tyget kostar ca 200kr/m och är 152cm brett. Rutan om man vill ha det kostar ungefär lika mycket. Lite tråd, öljetter, nålar, tejp så kostar mina delar ca 1300kr har jag för mig. Jag köpte 4m tyg och 1 m ruta. Men det är inte ett hamnkapell utan ett vanligt, vet inte vad det heter. Båten är en örnvik 510 HT. Det tar ett tag och är rätt pilligt men jag täntke att det är värt ett försök. Går det åt skogen så är det inte så farligt, kan göra dynor eller nåt av tyget i värsta fall. :-) Att få det uppsytt skulle kosta 7-8000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carnage 0 Postad 19 Juli , 2011 Om man tänker på vad materialet kostar så är det helt galet hur det kan kosta så mycket för att sy ett kapell. Det kan ju inte ta många timmar för en som är kapellmakare och har rutin på allt. Någon som har nått bra svar på varför det kostar så mycket? Ett nytt kapell till min båt lär kosta runt 20000 kr och jag borde byta mitt Istället har jag en vit presenning och får skämmas lite i hamn. Men det kan jag nästan ta Senast ändrad av Carnage | 19 juli 2011 | 21:40 Senast ändrad av Carnage | 19 juli 2011 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 19 Juli , 2011 Arbetskostnaden är nog den stora posten vid en nytillverkning av ett kapell. Minst 300 kronor i lönekostnader, därtill tillkommer lokal och maskinkostnader. Räkna med 600-700 kronor timman, minst 8-10 timmar vid symaskinen, och är det frågan om att malla vid båten blir det framkörningsavgift för det med. Bara min gissning. Senast ändrad av pseudonym | 19 juli 2011 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Juli , 2011 Känns det orimligt dyrt att anlita proffs som vet vad de gör och levererar ett bra resultat så är det väl bara att skaffa grejor och göra det själv. Eller? Själv väldigt nöjd med mitt kapell bytt förra året för just ca 20 000 kr. Perfekt passform och funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 20 Juli , 2011 Kapellen ser ut att variera ganska mycket i pris. Sjävklart påverkar storlek komplexitet med rutor och dragkedjor ventilation och annat. Jag bytte själv kapell nu i våras till min flipper 700 det kostade 12000:- och var ett färdigsytt köpt från Seaside i Åkersberga. Jag fick själv fixa öljetter och hål för norska knappar då det kan variera hur de sitter från båt till båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser