Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Jocke75

Motor rekommendation

Rekommendera Poster

Vi ska köpa ny motor och just nu står valet mellan en ny Yamaha 150hk 4-takt och en ny Evinrude E-tec 150hk 2-takt.

Är det någon som har erfarenhet och kan rekommendera någon av dessa motorer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en F150 som jag haft i tre år. Motorn kom 2004 o är en mycket enkel konstruktion. Den saknar massa fancy Hi-Tec prylar vilket jag tror är ganska bra för tillförlitligheten o bra för hemmamekaren, lätt o begripa sej på. Den levererar istället effekt på sin stora volym. Vid avgascertifieringar i USA har det visat sej att motorn är rätt underspecad, den ger över 160 hk på propelleraxeln. Bra tryck således o tyst o snål gång.

Pga 4 cylindrar o stor volym så har den balansaxlar. Just dessa ställde till lite problem på vissa motorer av de första årsmodellerna men balansaxelenheten har uppgraderats i flera omgångar o nu sägs de problemen va ur världen. En annan egenhet motorn har är att den är känslig för synkningen av trottlarna, är detta inte i ordning vill motorn gärna tjuvstanna. Några motorer med riktigt höga timmar har drabbats av sönderkorroderade avgassystem men Yamaha har oxå ändrat ytbehandlingen av avgassystemet. Eftersom motorn börjar bli gammal tror jag de flesta barnsjukdomarna är borta idag.

För nåt år sedan införde Yamaha 3 års garanti villkorat med auktoriserad service. Detta blir ganska dyrt om man vill hålla liv i garantin. Servicen är nämligen enkel o görs lätt själv. Det enda en normal hobbymek kanske inte klarar av själv är kamremsbytet men detta ska å andra sidan inte ske förrän efter 1 000 timmar. Reservdelar o servicedelar är svindyrt men köps billigare i USA.

Jag rekommenderar absolut en F150 men har ingen erfarenhet av Evinruden men egentligen hoppas jag att du köper en sån för Yamahas dominans på marknaden börjar bli väl stor. Har du fler frågor om F150 är det bara att fråga på så ska jag försöka svara.



Senast ändrad av jarb | 05 maj 2011 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

När jag pratat med säljaren på Yamaha och frågat efter servicekostnader så uppger han att ett kamremsbyte görs efter 5000 timmar och kostar ca 2000:- vilket jag tycker låter väldigt lite samt att en årlig service kostar mellan 4-5000:- vilket jag tycker låter väldigt dyrt.

Detta att jämföra med en Evinrude som enl säljaren och Evinrude själva inte ska servas under de 3 första åren samt att dom har en garanti på 5år. Deras service kostar efter 3 år endast 2500:-.

Jag känner precis som du att Yamaha är dominanta och det är väl egentligen det som säljaren har som största argumentet, bättre andrahands värde, lättare att sälja och lättare att få hjälp om det händer något. Han säger även att Evinrude är ett mycket mindre företag och har därför inte råd att utveckla en 4-taktare utan att dom är kvar i den gamla 2-taktar tiden som snart är över för alltid.

Jag vet varken ut eller in känns det som. Men jag hoppas att jag kommer bli nöjd vilken motor jag än väljer.

/ Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 000 timmar är fel. 1 000 timmar är bortre gråänsen men remmen ska kollas vid varje årsservice o bytas vid behov. Tidigare fanns en 5 årsgräns men den är numer struken. Att byta remmen är inget svårt men kräver tillgång till verktyg de flesta nog inte har. Motorn är oxå interferande vilket gör att det måste bli rätt på första försöket.. Ett rembyte är snabbt gjort så priset är nog inte helt fel.

Du kan se servicepunkterna i länken nedan. Som synes mest kontroller o förbrukningsvarorna för en årsservice kostar runt en tusing. Inga problem att göra själv men som sagt får man serva på verkstad om man vill behålla garantin o alltså en rejäl dold merkostnad för Yamahan.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/2009_Maintenance_Charts.pdf

Sen är väl Yamahan dyrare i inköp än Evinruden oxå men där kan nog Yamaha-säljaren ha rätt att andrahandsvärdet är bättre på Yamahan så att det jämnar ut sej den dagen motorn säljs. Jag har förresten ett test av 150 hästare gjort av Båtnytt 2006 där både Yamahan o Evinruden är med. Vill du ha testet så skicka mej ett meddelande med din mejladress så skickar jag det. Det går nämligen inte att bifoga filer med MGs meddelandetjänst.



Senast ändrad av jarb | 06 maj 2011 | 05:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med bullernivån? Har lärt mig att 2-takt hörs betydligt mer men även levererar mer hk per motorliter. Därför andvänds 2-takt för racing, i stort sett och på bana är dom överlägsna.

Inom mc-världen är 2-takt det som kräver mest service, borde det inte vara samma här!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte av motorolja o filter samt eventuell service av ventiler o transmissionen för detta är vad som tillkommer på en fyrtaktare. I övrigt är servicebehoven väldigt lika. Att MC-motorerna kräver mer underhåll beror säkert på det höga effektuttaget o inte på en underhållskrävande konstruktion. I övrigt tillhör skillnaderna o fördelarna/nackdelarna med motortyperna evighetsdiskussionerna på båtforum..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att 2-takt är på väg att försvinna beror helt klart på vem du talar med. På båtmässan pratade jag med Evinrudesäljare och de säger tvärtom, dvs att fördelarna med 2-taktarna nu när de är direktinsprutade och snåla tillsammans med 2-taktarnas råstyrka kommer göra att de tar tillbaka marknadsandelar från de stora tillverkarna som fokuserat helt på 4-taktsmotorer. Snackar du med en Yamah säljare kommer han säga att 4-takt är det enda som gäller. Man får alltid ta de säljarna säger med en nypa salt. 

Man får väga fördelarna mot varandra och räkna på inköpspris på motorn och servicekostnader de kommande åren då man kommer vara ägare till motorn. Personligen tycker jag som jarb, Yamaha har kanske blivit för stora och det är just på de obligatoriska servicarna som tillverkare tjänar storkovan på. Yamaha kräver vad jag vet att de ska utföra all service, annars gäller inte garantin, medan vissa 2-taktstillverkare ger full garanti även om du själv utför servicen enligt serviceschemat.

Räknar man då på servicekostnaden, försäkring för båten, båtplats och allt annat som tillkommer med båtägandet så vill iaf jag försöka eliminera så mycket kostnader som möjligt och vill därför kunna få serva själv.
 



Senast ändrad av Rolle85 | 06 maj 2011 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej 

Har haft en 150 HK ficht 00, föregångaren till e-tec (samma princip med solenoider)

Är fortfarande överlägsen 4-takt i allt accerelation toppfart etc..  tom ljudnivå och bränsleförbrukning, dessutom 6 cylindrig...

Motorn servades varje år = byte av vxl olja 10ggr 1 tändstiftsbyte = var 5e år. Så service kostnaden var väldigt låg.

Abert idag kan vara service och ev reservdelskostnader villka jag inte känner men rent tekniskt och prestandamässigt är en e-tec överlägsen villken 4-taktare som helst..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. I det test jag har från Båtnytt 2006 kör F150 och E-TEC i princip lika i acc och fartmomenten. Det enda moment där det klart sklijer en del är soppaförbrukningen och E-TEC är alltid törstigare, upp till drygt en deciliter törstigare per sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Det har du säkert alldeles rätt i. 

Mitt inlägg tidigare inlägg är endast baserat på mina högst personliga och ovetenskapliga erfarenheter av olika motorer.

Men jag tror att man om möjligt (medveten om att det kan vara svårt)  skall försöka testa själv innan man bestämmer sig. Det är ju trots allt en väldigt stor investering och tester är  av olika anledningar inte alltid rättvisande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...