Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Thomas-1

Ny vädersajt

Rekommendera Poster

En sajt för fjärravläsning av många vind&vatten-mätutrustningar i realtid, med snygga trendgrafer över det mesta som kan önskas plus några till ... ;-)

(Sajten funkar tydligen dåligt ihop med linux.)
http://vivakarta.sjofartsverket.se/

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du fått den till att fungera för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den funkar för mig, har windows Vista och Firefox. Det är tydligen nån windows-applikation i sajten som ställer till det för tex linux-användare, om jag fattat rätt.
Fler som har problem, ev utan att ha linux?

I skrivande stund funkar iofs bara kartan, alla mätstationernas plottpositioner är väck. Tillfälligt avbrott tydligen.

Edit: ...men nu funkar den ju igen. Kanske knappade jag fel på nåt sätt bara.
Finns f.ö. tre mätstationer nära dig Tommy, alla i Brofjordens tanker-angöringsrutt ;)

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 05 maj 2011 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har valt att använda sig av Microsoft Silverlight vilket idag bara finns på Windows och Mac-plattform men inte på Linux.

Det är Microsofts alternativ för att slippa använda Adobes Flash-teknik. Och av någon anledning valde Sjöfartsverket det spåret. Kanske billigare utvecklingsverktyg? Kanske bara har Windows-utvecklare hos sig som inte sett världen utanför?

Ett alternativ ni som kör på Linux kan testa är den fria implementeringen av Silverlight som heter Moonlight. Det kanske är lösningen?

http://go-mono.com/moonlight/

Projektet lär sponsras av både Micsosoft och Novell så chansen finns att det fungerar med ViVa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas99:
Bra förslag men tyvärr verkar det inte hjälpa.

Har från säker källa (nå, brorsan då då ;) fått uppgiften att i Linux med moonlight-tillägget fås ständigt - iofs också testat sen tidigare - alltid felmeddelandet servern kan inte nås för tillfället ....
(Detta alltså i själva sajten och då som en liten ruta där kartan borde finnas, trodde i min datornovis-enfald att serverkontakt är ett villkor för att ens nå sajter??)

HTC:er tycks funka bättre, men ändå inte kunna presentera graferna !?
Lite tråkigt eftersom trendgraferna vid realtidsuppföljning väl kan ge bra ledtrådar (i bara lite efterhand) till om exempelvis tidpunkten när en väntad frontpassage passerat, detta besked då snarast möjligt - iaf jämfört med vanliga sällan-uppdaterade - just genom realtids-uppföljningen. (Har blåsten redan kulminerat under natten när jag inte var vaken kan ju ibland vara en högintressant fråga man kan ställa sig, eller är kanske fortfarande än starkare blåst att vänta? Grafen ger då senaste nytt om trenden. Nåt sånt.)

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 06 maj 2011 | 18:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

XP och Firefox den nyaste men det sket sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

xp  ms explorer 8 funkar finfint

synd bara att storsjön/jämtland inte finns med

Senast ändrad av snottra | 06 maj 2011 | 21:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...