Elpadino 0 Postad 5 Maj , 2011 Hej! Jag har en segelbåt med stickkoj. Det blir ju väldigt mörkt och ogästvänligt i en stickkoj så jag tänkte montera en ruta likt bilden, med fin utsikt till sittbrunnen. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan, eller som kanske har en liggandes hemma? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 5 Maj , 2011 Jag köpte en öppningsbar portlight, tonad, fabrikat Lewmar här i våras just för det ändanmålet. Ser ut som den på bilden. Den kostade en slant, men blir bra. Finns hos i stort sett alla tillbehörsbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 5 Maj , 2011 ok, var den svår att montera? Något man bör tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 5 Maj , 2011 En sak att tänka på är att gångjärnen ska vara nedåt. Det tänkte inte den som byggde vår båt på. Vilket leder till att det regnar in när de är öppna. Och vi lämnar dem gärna öppna ofta för de är bra att ventilera med. Att vända dem 180 gr står på min attgöralista. Annars är det en jättebra ide att skaffa dem - det blir ljust och just bra ventilation, något som ofta saknas i stickkojer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 5 Maj , 2011 Nej, den var lätt! Malla och såga hål, stoppa in fönstret i hålet och sedan en ram på insidan som klämmer ihop konstruktionen och sedan en vit plasthistoria som döljer kanten av inredninen på insidan. Att tänka på är: - När du sågar upp hålet i båten är det lätt att sticksågen repar gelcoaten, så några lager skyddstejp före är inte fel... - Skruvarna som levererades med var för långa (skrovtjockleken avgör...), så jag fick köpa nya kortare på Sifvert Skruv, för så korta hade de inte någon annanstans, jag behövde M5x12 mm, 12 st. Visserligen hade jag säkert kunnat kapa skruvarna, men... nä... - Använd tätmassa mellan skrov och fönster. Jag kommer att köra vit. Jag är alltså inte helt klar med montaget än... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 5 Maj , 2011 Fönstren skall sitta med gångjärnen uppåt, enligt anvining av tillverkaren. Detta kan jag bara tolka som att det finns en bra anledning, och jag gíssar att det kan ha att göra med att det annars finns en risk att gångjärnen inte klämmer tillräckligt för att täta tätningslisten. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 Maj , 2011 Gångjärnen är på ovansidan på alla ventiler jag har sett. Och de jag satt in i nya båten. Förstår inte riktigt varför det skulle regna in om man har de så. Kanske ett tanke/skrivfel. När du sätter in förstret så använd mycket sika, så mycket så det pressas ut ur skarven. Låt den torka någon timme så den inte är kladdig utanpå. Ta sedan en spatel och dra bort överflödet. Gå sedan över skarven med trasor och lacknafta så blir det perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 5 Maj , 2011 Om man har ventilen öppen och den har gångjärnen där uppe regnar det in, om man inte råkar ut för ett totalt lodrät regn. Har man gångjärnen där nere så slipper man att det regnar in trots att ventilen är öppen. Man får dra olika slutsatser av detta men för mig leder till till att de med gångjärnen där nere fungerar bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 5 Maj , 2011 Berra2 - har du erfarenhet av ventiler med gångjärnen nedåt, eller har du en teori om att det borde vara bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2011 Hmm ... ? Om ventilen öppnas inåt förefaller gångjärn i nederkant bäst. Om den däremot öppnas utåt i överkant. Kanske är det det förstnämnda som Berra2 tänkt sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 6 Maj , 2011 Mina ventiler öppnas innåt. jag tror det är bra att ventiler som sitter i sittbrunnen öppnas innåt. annars kanske man lätt sparkar på dem och skot o fall kan fastna. Öppnas ventilen innåt ska den nog ha gångjärnen där nere. Jag har erfarenhet av sådan placering och funktion, ja. Öppnas ventilen utåt ska den självklart ha gångjärnen där uppe, annars blir det ju som att leda in regnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 6 Maj , 2011 Spännande. För hur den ska sitta, det är inte helt solklart för mig. Självklart har Berra2 helt rätt i sitt resoneman, men den ventilen jag skall montera öppnas faktiskt inåt, och enligt medföljande beskrivningen från tillverkaren skulle gångjärnen vändas uppåt: Varför, kan i allafall jag undra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2011 Helt läckfritt blir det väl knappast aldrig ifall ventilen lämnas öppen i busväder, oavsett gångjärns-placering gissar jag. Men vattenrinn kan följa undersidan av horisontella kanter/ytor förvånande envist. Ofta gör man därför en sk droppnos, alltså en liten neråtriktad kant där normalstora droppar kan bildas och tvingas släppa taget utan att falla in i båten. Kan väl gälla såväl konstruktionen på gångjärns-sidan som den motsatta? Skulle alltså själv försökt kolla konstruktionen utifrån detta med ev droppnosar och var dropparna i så fall hamnar. Upp&ner-vända droppnosar funkar ju inte som tänkt. Och för många droppar små bildar snart ... nåt sånt? / Thomas Edit: Hittade en kanske inte helt igenom pålitlig forumtråd angående droppnosars optimala vinkel i husbygg-sammanhang. Hmm, tycks ändå som om runt 17 graders vinkel är minimum för att få tillräckligt bra droppsläpp i underkant av fasad-panel?? http://www.byggahus.se/forum/fasad/17304-optimal-vinkel-foer-droppnos.html Senast ändrad av Thomas-1 | 06 maj 2011 | 16:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser