Jetpilot 0 Postad 4 Maj , 2011 Hej gott folk, Köpte en 21 fots dc årmsodell -05 förra året, Motorn är en volvo penta 5,0 gsxi med ett sx drev. Båten planar mycket lätt så länge du inte är mer än 3 vuxna i den, är du fler blir det genast besvärligt, har felsökt motorn med dator utan att hitta några fel eller felkoder. Båten importerades från Usa, och det satt en ny propeller vid leverans, kan det vara fel stigning på propellern? vad jag kan utläsa så är det 21 på den befintliga. Ska ändå köpa en extra propeller inför sommaren och funderar på att byta stigning, är det nån som vet ungefär vad som borde sitta på min? Vid toppfart (ca41-42 knop) varvar den 4300-4700 enligt mätaren. Tacksam för svar, även var jag enklast och billigast hittar en lämplig propeller. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 Maj , 2011 Den där motorn ska väl kunna varva upp till 5000. Det kan tyda på att du har lite för hög stigning. Grundregeln är att man ska ha en propeller som tillåter motorn att nå sitt rekommenderade maxvarv. Kanske 19 tum skulle vara bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 5 Maj , 2011 Jag kör exakt samma konfig. Kör med 19 originalpropp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser