blacklight 0 Postad 4 Maj , 2011 Hej jag har ett 290 dp drev jag undrar om någon känner till om det är skadligt för bäljarna om drevet står i sitt högsta läget när båten ligger vid bryggan? Sen undrar jag med, om det är skadligt för knuten om man kör stilla i beach läget dvs så högt att man både måste hålla in den röda knappen och tilt knappen sammtidigt. Heheh det är för djupt vid bryggan närmligen. Tack på förhand! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2011 Orsaken till att det finns spärrar mot att tilta upp drevet är att drivknuten som överför kraften från motorn till drevet och sitter inuti drevbälgen har sina begränsningar. Ju större vinkel, desto mer sliter man på knuten. I beachläge får man hålla max 1000 varv. Drivknuten i bälgen snurrar hela tiden som motorn går. Propellern kopplas ju in via växeln som sitter i toppen av drevet. Så även i friläge så nöter man på drivknuten även om det är lite mindre belastning utan snurrande propellrar. Så; stå på tomgång länge i beachläge är inte att rekommendera. Så korta stunder som möjligt med motorn igång i det läget. Bälgarna borde väl överleva högsta läge. Däremot får man beväxning på trimkolvarna som står max utsträckta. Vilsammast för drevet är max intiltat vid parkering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blacklight 0 Postad 4 Maj , 2011 Tusen tack för det Anders! självklart är det ju så även på friläge tänkte banne mig inte på det! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser