Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Lunde

Stålpropeller, 3-bladig eller 4-bladig

Rekommendera Poster

Tänkte passa på innan sommaren att byta till stålpropeller. Främst för att få högre marschfart och lägre bränsleförbrukning. Jag har en Örnvik 535 HT med en Mariner 90 hk (6 cyl/2-takt) -86. Båt och motor väger ca 600 kg. För tillfället har jag en aluminiumprop med dimensionen 13 1/4 X 17.

Jag har läst forumet om tre eller fyra blad, men åsikterna går isär. Har någon erfarenhet av antal blad samt materialval på propellerar till mindre båtar med äldre 2-taktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 blad bättre ax bättre grepp i svängar 3 blad sämre grepp o ax men mera toppfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på 3 olika 4-bladiga stålpropellrar:

-Solas Titan

-Powertech 

- Stiletto

Åsikter om dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var dåligt med erfarenheter/åsikter om de tre fabrikaten.. Jag slår nog till på en 4-bladig Solas Titan, då jag har en Solas aluminiumprop sedan tidigare och den har ju fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar du ju ha bestämt dej för Soloas med vad gäller Stiletto, antar att det är en Bay Pro I det rör sej om, så är dessa väldigt snålt specade i stigningen. Du måste ner till minst 15 kanske t o m 13 för att hålla varvet uppe. Bay Pro tål för övrigt att hissas högt o det bör man oxå göra för att få ut maximalt av den. Du bör alltså handla där du har bytesrätt om proppen inte varvar rätt.

Vad gäller Power Tech så har dom ju rätt många 4-bladiga modeller o vissa av dom är oxå snålt specade i stigningen, speciellt RXB-modellen.

Solas som du verkar va inne på har jag ingen erfarenhet av. Hursomhelst så är det viktigt att du handlar där du har bytesrätt för när man går från en 3-bladig alu till en 4-bladig rostfri så kan det bli stora o oväntade skillnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Då jag vet hur båt och motor reagerar på Solas 3-bladiga resonerade jag att det låg närmast till hands att prova deras 4-bladiga då den väl bör vara liknande form. Sen som du säger förändras väl egenskaperna från alu till stål och från 3-blad till 4-blad ändå.

Jag är dock rätt inne på att beställa från americanprop.biz, då de tar ca 350 dollar med frakt för en 4-bladig stålprop. Med dagens dollarkurs hamnar räkningen på drygt 2000:- och det är väl mindre än halva priset för motsvarande propeller i Sverige?

Skulle propeller vara helt fel för min båt och motor kan jag ju alltid sälja den på blocket och få ut vad jag gav för den.



Senast ändrad av Lunde | 06 maj 2011 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat av dom, mycket bra service. Har hört att även Titan 4 hugger bra, vad har du tänkt köpa för pitch? Har själv tillämpat metoden att sälja proppar som inte passar på blocket. Några saker du bör tänka på är att det tar tid att hitta en kund. Ju mer speciell propp ju längre tid o ju mer måste du kunna om proppar för att få dom o nappa. Kan du inte göra en kvalificerad gissning hur proppen kommer gå på köparens båt får du i regel inte sälja. Köp oxå Flo Torq hubbade proppar, det ökar kundkretsen rejält. Om du inte är intresserad av att labba med proppar o sånt så rekommenderar jag starkt att handla en sån här speciell propp här hemma med bytesrätt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog köpa 13 X 17. En kvarts tum mindre diameter än original, men med samma pitch. Tror du det funkar eller borde jag gå ner 15 pitch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju det du inte kan veta o chansen att det blir fel är större än att det blir rätt första gången och det är inte bara stigningen det handlar om. Din båt/motor kanske inte ens trivs med denna typ av propp överhuvudtaget. Din priskalkyl är inte heller rätt för ovanpå priset tillkommer tull, ca 3%, och moms, 25%, på både proppen och frakten och Postens avgift på en hundring. Proppen kommer alltså att kosta dej ca 3 000 kr innan den är hemma. Riktpriset hos Hansen Racing är 4 595 kr.

Som sagt är du inte intresserad av att labba o testa proppar på egen hand o lägga tid o energi på att sälja dom som inte passar så är 1 600 kr ingenting. Handlar du av en seriös firma får du bytesrätt o kan byta propptyp o stigning tills du hittar det som faktiskt passar din båt, inte det du eller andra tror. Själv gillar jag att labba med proppar o testa mej fram men om du inte gör det så köp proppen här hemma o om du ska köpa från USA så köp nåt som du VET funkar. Det är bara mina två ettöringar av det hela..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tillkommer tull o moms även på begagnade saker o även på saker köpta av en privatperson. Tror dock gåvor upp till ett värde av 600 kr är tullfria.

Om du satsar på en propp som inte har så radikalt stor skillnad på bladdesign så ökar ju chansen att det ska bli bra på första försöket för som sagt att gå från en trebladig alupropp till en 4-bladig stålpropp med mycket rake, cupp o progression har väldigt låga odds att bli bra på första försöket, om ens propptypen funkar överhuvudtaget på kombon. En mindre extrem propp är ju oxå lättare att sälja beggad om den skulle va fel. O som sagt, satsa på Flo Torq kompatibel propp.

En trebladig stålpropp kommer troligen oxå ge dej den förbättrade prestanda du söker. Kan som sagt inte Solas sortiment o har bara kört en Solas-propp, sitter en på plastekan. Vad har du för varvtal o fart nu o vad har du för utväxling i växelhuset? Även en trebladig stålpropp tar oftast varv så ligger du lågt nu ska du säkert ner i stigning o ligger du högt kan du kanske köra på samma. En stålpropp behöver oxå oftast hissas för att prestera bra, hiss ger varv o fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...