slin 0 Postad 4 Maj , 2011 Hej Håller på att byta ut min gamla Albin O21 mot en Vp 2001. Har en rostfri tank där anslutningen till bränslet sitter på undersidan. Nu vill jag ändra så att sugledningen sitter ovanpå tanken för att sedan mynna ca 2 cm från botten. Någon som har en ide om vad och vilken dimension jag ska ha på sugledningen/röret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Maj , 2011 Om du är lite smart monterar du en 2cm lång rörbit på den befintliga kranen som du har i botten på tanken. Resultatet blir detsamma, om det inte redan är så vilket jag tror. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 5 Maj , 2011 Så du tänker spara på 2 cm vatten o skräp i din bränsletank!!!??? Mitt råd är att du monterar röret så nära lägsta punkten det g år, för att på så sätt få bort allt vatten och allt skräp. Sånt ska snarast förpassas till grovfiltret för att där lätt kunna tas hand om! Det är INTE roligt att göra tankrengöring ute i kuling när du är på väg hem och är stresad. Mycket enklare då att bara byta filter och tömma vattenavskiljaren Du frågade efter dimensionen, ett 10 mm rör passar bäst. Lycka till och ha en problemfri sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2011 Jag håller med Henrik att det bästa är att få röret i tankens lägsta punkt. Man kan ju leka med tanken att vattenavskiljaren/grovfiltret sitter i tankens lägsta punkt som en utväxt. Det borde väl vara optimalt. Med ett tjockt rör, sittande i tankens lägsta punkt, ledande till vattenavskiljaren/grovfiltret blir det ju så. Första filtret får då tankens skräp. Kvar i tanken blir ren diesel. Inget vatten. Bara att kolla filtret med jämna mellanrum. Kommer det vatten i tanken hamnar det snart i filtret och töms ut. Inget klegg kan växa i tanken pga vatten och i filtret är det inget vatten om man är snabb att tömma. Skräp likaså blir inte mindre för att det legat ett par år innan det hamnar i vattenavskiljaren/grovfiltret. Lika bra att ta det så snart det hamnar på botten. Hittar ingen nackdel med avtappning på lägsta punkt faktiskt. Varför man inte alltid har avtappningen i lägsta punkten är väl att man inte alltid kan få till det pga placeringen dikt skrovet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser