Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Gäst Björn

Billigare delar till utombordare?

Rekommendera Poster

Gäst Björn

Hej, Köpte i våras en båt med en gammal Evinrude på. Undrar om det finns en eftermarknad med piratdelar till utombordsmotorer för oss hemmamekaniker. Typ en slags biltema för båtar är det väl jag är ute efter. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog dåligt med det. Däremot finns en del firmor som handlar med lite begagnade delar, t ex Marinhallen i Eskilstuna. Många gånger kan de skicka grejer med bussgods eller något liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Bättre att försöka hitta en hel annan båtmotor som skurit eller är billig. Sen är ju frågan vad det är som du behöver. Slitdelar som proppar, impeller eller andra delar som man normalt byter ändå. Där är det ju bara nytt som gäller. Vilken storlek på motorn och vilket hästkraftantal talar vi om. Och så klart årsmodell. Har själv samlat på mig en del delar. Från just andra motorer. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Tack för svaren. Det är just nu inga specifika delar jag är ute efter utan frågan var mer generellt ställd. Tänkte köpa en mekhandbok och gå igenom motorn i garaget över vintern, dels för att lära mig och dels för att kunna känna mer tillit till motorn (som i och för sig fungerar nu). Kommer definitivt att behöva en del småsaker som impeller, packningar etc men kanke också andra saker. Med dagens priser på båtmotorer så verkar det vara en bra affär att lägga ner lite pengar på att renovera en äldre motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, Jag renoverar nu växelhuset på min älskade 6-hästars Johnsson från 1973 som startar och går i alla jäkla väder. Byter alla packningar och packboxaroch förslitningsdelar samt impeller. Alla reservdelarna kostar ca 800.- men jag vet att motorn är frisk i övrigt så det är alla gånger värt det. Vad kostar en ny 6-hästars...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Jo nog är det värt att renovera en bra motor. Köpte en 6 hästare till min Maxi 77 1990 och då kostade den 11000:-, nu tror jag man får lägga ut minst 15000 plus 1500 till för en propeller som kan hantera en segelbåt. För mig är det nu fråga om en 25 hästars Evinrude från 1980 på en styrpulpetbåt och sånna kostar nya minst 25000. Tänkte göra det du gör samt gå igenom förgasare och tänddelar. Om kompet är lågt (inte mätt ännu) byter jag kolvringarna också samt honar loppen. Har ingen erfarenhet av att meka utombordare men med en handbok och hela vintern på mig borde det gå. Kul att ha något att pyssla med i garaget när man vill smita undan familjen en stund ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...