Fahlstad 0 Postad 3 Maj , 2011 Hej Jag har en finnspeed 435 styrpulpet med en 50hk yamaha, där jag har problem med att få en ren gång i vattnet. Motorn saknar trim och tilt. Många gånger när man är ute på helt stilla vatten och 1 fram och 1 bak så hamnar båten i självgungning vid planing och slår konstant med fören. Är man flera i båten så går den bra. Jag har testat trimma in motorn närmare aktern för att få ner fören men hjälper inte. Kan trimplan eller trimfenor vara ett alternativ att montera för att få en bättre gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 3 Maj , 2011 Hej, Det är tre saker jag tänker på. Är det så att du får ner riggvinkeln tillräckligt på innersta justeringen? Hur står riggen när båten ligger i sjön (propeller axel ska i det närmaste var i linje med vattenytan) Det är också väl mycket vikt i aktern trotts att det sitter en i fören. En förhållande vis stor och tung motor på en liten båt. Jag har vid några tillfällen på liknade båtar installerat batteri och tank för över. Som du nämner så kan timplan göra så det funkar för dig. Är oftast en dyrare lösning än försöka flytta fram vikten i båten. Sämsta och sista lösningen är att testa att barlasta i fören. Med vänlig hälsning. TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fahlstad 0 Postad 3 Maj , 2011 Just nu är vinkeln lite inåtlutande mot aktern för att minska guppandet och planingströskel. Lägger jag en planka mot kavitationsplattan och mäter så är den inte parallell mot skrovet. Medvetet testat lite fram och tillbaka med bättre resultat. Kan man ha 5m bränsleslang utan bekymmer? Just nu har jag både batteri och en 25l bensintank i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 3 Maj , 2011 Hej, Ja min erfarenhet är att det funkar bra med ca 5 M slang. Har haft det vid fler tillfällen. Nu har jag det på en liten Cressent HT 60hk med samma tendenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 3 Maj , 2011 Hur högt är motorn monterad på akterspegeln? Om motorn sitter för lågt brukar planande båtar gärna bete sig som du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 4 Maj , 2011 Min ryds 435 gör samma sak..stampar med fören. Testade trim fenor först men vart inge bättre samt att den fick andra konstiga egenskapen. Monterade manuellt justerbara trimplan å har funkat som den ska sen dess. Tappade dock 1-2 knop på att den inte kommer upp optimalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fahlstad 0 Postad 4 Maj , 2011 Om inte jag minns helt fel så är skrovets botten i höjd med kavitations plattan. Jag är inte hemma förrän imorgon och kan kolla. Vad för trimplan är rekomenderat att sätta på? Själv har jag kollat in smart tabs. http://www.langfardseglarbutiken.se/motor-och-reglage/trimplan/smarttabs/smart-tab-kit-komposit-batlangd-14-16fot-50-80hk.html Finns det andra prisvärda? Senast ändrad av Fahlstad | 04 maj 2011 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser