Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rock_FrassE

Få tillbaka riggen på Yamaha 5hp 1992

Rekommendera Poster

Hej

Skrev ett inlägg nyss men det gick upp i rök. Försöker igen.

Har bytt Impeller på motorn och så. Att få ned riggen var ju inga problem.

Men nu när jag ska få ihop allt så jävlas det. Ska ju passa i drivaxeln upp i motorn samt få upp en bit av växelstången genom ett litet hål ungefär mitt på riggen.

Någon som har några bra tips på hur man gör det enklast? Ska man ha växeln i fram/ back eller neutral eller det kanske inte spelar någon roll?

MVH///

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en liten gummipropp på riggen som man drog ut för att blotta två stänger som länkades samman med ett litet bläck och en skruv som drog fast stången? Jag har en Mercury från 1989 som jag funderar på att byta impeller på men just växelväljaren gör mig osäker på om jag ska ge mig på det om man inte får tillaba denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes

Precis så ser det ut. Kan vara värt att ta ned riggen och byta impeller även om det är bökigt att få upp allt igen som det är för mig.. 2 av flänsarna på impellern på Yamahan var av/ borta. Så det var dax efter 19! års trogen tjänst, inte min motor dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, exakt samma då men jag avvaktar ett bra svar här så man inte går på en nit. Det är ju just det här med att få tillbaka stången i bläcket jag oroar mig för.

Hursomhelst så borde ju iaf drivaxeln komma på plats för dig, testa därför att rucka lite i sidled samtidigt som du trycker uppåt, det är såkallade splines som skall passa in med de från vevaxeln. Glöm inte att du måste smörja splinsen med marint fett , dock ej på axelns ovansida.

Senast ändrad av Rolle85 | 04 maj 2011 | 09:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...