melkorka 0 Postad 3 Maj , 2011 Hej , Historien är att jag köpte en Vindö 28 ,sjösatte hon i Udevalla med målet att segla kusten runt upp till Sundsvall.Tyvärr är mycket snettgången.Motorn krånglade till,vi fick grundstöttning(men det är lungt,gjorde ingen skada för gamla träbåten)Men skepparen fick bomen i huvud och lämnade båten.Vi fastnade på Öckerö (Bohus),där jag håller på att få motorn fixat(alternativt kanske skaffa utombordare).Finns det någon ledig seglare som vill fortsätta färden med oss? Allting kan diskuteras... Frustrerade hälsingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeven 0 Postad 3 Maj , 2011 Hejsan skickade ett mail till er precis! jag är en kille på 30 från göteborg som kan hjälpa er en bra bit på vägen nu omgående. ni kan nå mig på telefon nummer 0707 560 775 eller mail anders.westby@gmail.com Jag hjälper er väldigt gärna. Anders Senast ändrad av zeven | 03 maj 2011 | 17:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 4 Maj , 2011 Verkr ju vara livsfarligt att åka med er... tror ni får svårt att hitta någon som är SÅ modig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeven 0 Postad 4 Maj , 2011 Jag är så modig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2011 Nu är det ju så att de söker en skeppare. Ombord är det befälhavaren/ skepparen som bestämmer. Skulle inte alls haft nåt emot att segla med som skeppare - tyvärr har jag andra åtagande. Det är en liten pen tur på ca 800 distansminuter. Nu har de ju fått tag på en skeppare som är villig att följa med. Det är nog inte frågan om mod utan om kunskap och erfarenhet . På primiärturen händer det ofta en del saker. Man är ovan vid båten och det kan ju finnas en del defekter, som tex en motor som kanske inte går så bra. Förhoppningsvis har man fått sin beskärda del av problem redan och man slipper fler under resten av seglatsen. Hoppas det går bra för Zeven och att de nya ägarna lär sig en hel del under resan. Lycka till och rapportera gärna under resans gång hur det går. Följer med intresse er fortsatta färd. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeven 0 Postad 4 Maj , 2011 Precis som Tommy säger. Vet man vad man gör och alla är väl medvetna om herakin så blir det inga problem. Min tanke är att kasta loss på förmiddagen imorgon. Första etappen blir kort, Öckerö - Bua (utanför varberg) där vi stannar över natten för jag har natt jour på SSRS där då. plus att jag vill känna på båten. på Fredag - seglar vi till Halmstad, vi kommer stanna till där för att handla in fler sjökort och annat som kan tänkas behövas. I helgen beräknar jag att vi skall komma fram till Malmö, då blir också första nattseglingen. Väl i Malmö så kommer jag reflketera på hur allt har gått och person kemi, båt m.m fungerar. Är allt positivt så blir nästa etapp Malmö - kalmar, och sedan Kalmar - stockholm. Fair winds Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2011 Jag glömde att skriva det jag alltid brukar skriva när det ställs frågor som denna. Ett medlemskap i SSRS skall alla ha som visstas på sjön men det var ju onödig text i detta fallet. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2011 Håll oss underrättade. Jag tror det finns MG-folk som kan rycka in på delsträckor om det behövs. Försök få ut lite om resan. Det är ju spännande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 5 Maj , 2011 Jag tycker ni ska försöka få ut så MYCKET som möjligt. Verkar vara ett högt tempo, är det bråttom eller är ser ni det mer som en utmaning att komam fram fort? Kanske inte har så mkt annat för er... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hiljaa_Hippanen 0 Postad 5 Maj , 2011 En liten fundering, varför tar ni inte göta kanal över till östkusten istället för att kajka hela vägen runt svea rike? Det är riktigt trevlig etapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 5 Maj , 2011 Om det nu är en ren budgetfråga, är det sif. försvarbart med all tid man sparar och därmed mat? Beror väl på vad man äter såklart hehe I det tempot som är besvriket här så verkar det iaf gå undan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2011 Jag vet inte vad du har för båt eller erfatenhet av båtar, men jag seglade hem en segelbåt för några år sen från Stockholm till Kungshamn på västkusten. Att gå Göta Kanal för motor, när man kan segla runt var inget alternativ för mig. Jag har gått större delen av kanalen ett par gånger med olika båtar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hiljaa_Hippanen 0 Postad 5 Maj , 2011 Hej, Tommy! Då vet jag att du gärna hellre seglar runt. Men smaken är som baken, dvs delad och man hinner segla nog mycket om man är på väg upp till Sundsvall. Göta kanal är faktiskt underskattad resa enligt min mening. Visst det är en hel del motorgång men mycket roligt längst vägen att titta på och sedan få segla på Vänern med sin lilla skärgård och vättern med sitt klara vackra djupa vatten. http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/Sevardheter1/. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hiljaa_Hippanen 0 Postad 6 Maj , 2011 Hur går det för er nu? Har turen vänt och hur långt har ni kommit nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser