Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Thule

Fräscha upp träinredning

Rekommendera Poster

Hej, mitt nästa projekt på min Nimbus 26 från 81 är att fräscha upp träinredningen. Den är inte toksliten men jag vill ändå ha förbättring invändigt och tänker mest på plywoodskivor (skåpsluckor, lådor, dörrar, väggpaneler etc). Även de få teakinslag som finns. 

Hur gör man detta bäst? Förmodar att man måste slipa bort gamla lacken först. Måste man ha maskin? Vad lägger man på sen? Finns det något bra tips på träolja eller dylikt. Förra ägaren har gjort ett halvhjärtat försök och efterlämnat en klibbig yta. 

Tips mottages tacksamt! 

Mvh 

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är inne på att göra samma sak, så jag frågade lite på båtmässan.

Om du slipar ner bort all gammal lack, gäller sju nya lager om man vill ha det lite karamelliserat.

Och man bör finslipa lite mellan dom.

Finns tydligen lack med lite pigment i om man vill ha det.
Viktigt att dom sista lagren var med en lack som har UV-skydd om det skall håla sig bra.

Skall du inte renslipa, spipar man bara ner ytan lite och lackar, då behövs inte så många lager.
Du ser när du tycker det räcker.

Är ytan idag klibbig, har nog förre ägaren inte lagt lacken i tunna lager utan kladdat på för mycket åt gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

UuHardunågottipspåbtaprodukter?adiinebärtunntlager?tackförsvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha kadetten Thule var inte onykter utan skrev med iPad. Maringuiden är inte helt kompatibelt med apple, eller om det är tvärt om =)  Jag ska satsa på International Teakcleaner och Int Teakoil, slipa för hand med finare sandpapper. Någon som har erfarenhet av dessa produkter? Bra pris iaf på Classe.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tar vi det från början...
Först skriver du att LACKEN är klibbig, och sedan ska du köpa teakOLJA?
Vilket är det nu - är inredningen lackad eller oljad?
För om man oljar på lack, då kan det lätt bli... tja, klibbigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte direkt ovanligt, att man inför en  försäljning, oljar en lackad inredning för att det första intrycket ska bli bra.

Blankt och fint tills affären är klar.
Använd sökfunktionen så får du hurmånga råd som helst, men var försiktig med sandpappret,
många fina inredningar förstörs varje år därför att man tar lite extra på någon fläck och vips så är man igenom det lövtunna faneret.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt. Jag vill göra om och göra rätt. Därför först slipa ner, sen tvätta med cleaner och därefter lägga ny olja. 

Vad kan bli fel där? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du har lackrester kvar och resultatet blir flammigt och/eller klibbigt. Förutom risken att slipa igenom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för tips, tror jag avvaktar slipningen och lackering/olja. Känns som jag måste göra mer research först. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tog ett vanligt industrirakblad och siklade av ytorna bara lite så ytan blev avmattad och ren från tidigare klabb. Gned sen in  lite junkers härdande olja samma man har till köksbänkskivor innom möbelindustrin.  trots gamal tidigare olja och på vissa ställen rejält soltorkat blev inredningen som ny. sikling gör att du inte riskerar att slipa igenom samt bara skär av  uppstående fibrer och lösa tidigare rester av lack olja mm.   vill man ha mattare yta på oljan torkas ytorna lite innan de härdats, vill man ha högblang gnid in ytorna låt torkla och sen ett glanslager som inte matttorkas med trasa. jem fix mfl har sålt oljan billigt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...