Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
prane

Osymmetrisk hylsa/bricka på propelleraxeln - varför?

Rekommendera Poster

Hylsan/brickan på bilden sitter mellan propellern och fästmuttern på propelleraxeln på min Suzuki 115 hk utombordare. Den har en diameter på 68 mm och väger knappt ett hg.

Den utstickande klumpen är en gåta för mig. Den ger en osymmetrisk viktfördelning som i sin tur torde skapa vibrationer. Och klumpen har ingenting den ska passa in i.

Någon som kan lösa denna - för mig - obegripliga gåta? Vad är klumpen till för?

post-29588-1394236698,7549_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra sidan, den som är riktad mot propellern.

Senast ändrad av prane | 03 maj 2011 | 10:28

post-29588-1394236699,3305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att det är tänkt att sitta någon form låsbricka för propllermuttern som tar stöd i denna klack. Mercury har en sådan bricka självlåsande mutter.

Klacken sitter så nära rotationscentrum att påverkan på balansen blir närmast försummbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack guestsson!

Ja, så kanske det är, en kvarleva från en låsningsanordning som Suzuki inte längre har. Nu är det saxpinne som gäller.

Jag håller med dig om att påverkan på balansen blir närmast försummbar - men bara närmast - inte helt försumbar (klacken utgör en större tyngd än vad som framgår av bilderna). Men nu har jag sett att det finns likadana hylsor utan klack att köpa. De är inte originalreservdelar, så det kanske inte är så dyra.

Känner du till om Mercurys bricka och mutter är konstruerade så att de har en motvikt till klacken på motstående sida av axeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bricka på Mercuryn har ingen klack utan är plan Desamma gäller muttern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...