Danisch 0 Postad 2 Maj , 2011 Tjenare! Har gått i småtankar o funderar en del på att jag är sugen på att byta båt efter den här sommaren. Och dem jag kollat på är följande: Anytec 622 SP/SPD Samt buster XXL/Magnum. Frågan är nu är det värt att gå till banken o prata om ett lån på dem där feta pengarna dem där båtarna kostar. Har jobbat i 1 1/2 år o jobbar i farsans företag så jobb kommer jag ha ända tills jag blir 90 år skratt Har en lön på 17-20k rent varje månad. Är det värt att köpa sig en alu-båt t.ex anytec som hålller i minst 10 år o sen betala av lånet på 5-7 år? Ventilera gärna era åsikter och vad ni tycker är bäst att göra... Ha det gött // Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frost37 0 Postad 2 Maj , 2011 Hej Danne, När det gäller valet mellan Anytec och Buster är det säkert vettiga val båda två. Mitt råd när det gäller finansieringen är att du jobbar i 5-7 år och sparar motsvarande summa som du annars hade amorterat för lånet. Då kan du betala båten kontant och du kan dessutom säga att det är din båt, om du lånar är det ju faktiskt bankens båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danisch 0 Postad 2 Maj , 2011 Okej. Det har du rätt i . Men vad ska man ha om man kollar på anytec då? 622 SP eller en SPD och jag vill ju helst ha med en yamaha 150hk. Jag får nog räkna med att jag måste ha minst 570 000 i kontanter för att kunna köpa SPD. O räcker det att spara i 5-7 år då? och hur mycket behöver jag spara i månaden för att få ihop cashen. Kan tillägga att jag ska mest ha båten för fiske o lite bad o vattensport. Kanske SP är bästa valet då? Senast ändrad av Danisch | 02 maj 2011 | 18:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Maj , 2011 Lånar du till båten vill de ha minst 20% kontant i alla fall. Det betyder på 600000kr att de vill ha 120000 av dig och du får låna 480000. Börja där med att spara ihop till kontantinsatsen så får du se var dina ekonomiska begränsningar ligger. Vill du betala ett lån på en båt som kostar 600000 på 7 år så måste du vara beredd att betala minst 10000/månad (sparar du till den räcker det med mindre än 5 år med 10000/mån) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danisch 0 Postad 2 Maj , 2011 Jag bor ju hemma just nu. Så om jag lägget 15 000 varje månad i 3 år så har jag 540 000 o då har jag pengar till båten Syftar på Anytec 622 SP med yamaha F150 då. Får väl leva billigt i 3 år. Har ju trots allt 5000 kvar varje månad . Men jag får ju iaf en anytec sen och det är en dröm båt enligt mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Maj , 2011 Go for it! Om ett tag sitter du kanske med familj och massa räkningar och då tar det tiiiiiiiiiiiid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 3 Maj , 2011 Hej, Jag tycker det ser ut som att du anstränger din ekonomi lite väl hårt i den här planen. Tänk om du vill flytta hemifrån, skaffa bil/mc/, åka på semester (utan båt), göra kul saker med polarna, köpa tv/tv-spel eller liknande så kommer allt bli lidande av att du har valt att lägga 15kkr/mån på en båt. Inte så kul att lägga så mkt pengar på ett sommarnöjje alla dom mörka och kalla månaderna vi har i det här landet. Skulle istället föreslå att köpa en billigare båt. Känn noga efter om detta är rätt för dig samt passa på att göra andra saker oxå. Tjejer ska ha sitt och till slut vill man inte bo hemma längre. Låter det lite vettigt eller är du helt insnöad på att BARA ha båt? (jag vet hur det är, köpte själv en supersporthoj när jag bodde hemma. Den gjorde livet rätt besvärligt på alla andra ekonomiska plan. Nåt jag ångrar såhär i efterhand) Senast ändrad av BraFlyt | 03 maj 2011 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Maj , 2011 Varför splitterny båt ? Finns från 260 000 på blocket. Det säger ju lite om värdeminskningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 4 Maj , 2011 eller förhandla med de, för en 622 sp kostar knappt 200.000:- inkl att tillverka i Riga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Maj , 2011 Jag tycker du bör fundera över om det verkligen är en båt du skall lägga ett lån på. Du kommer troligen vilja flytta hemifrån en dag och att då sitta på ett stort lån redan för en ny båt som snabbt sjunker i värde känns osmart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser