Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Chartio

Tillverka autopilot

Rekommendera Poster

Kanske finns en tråd om detta redan, men sökte i forumet först och hittade ingenting...

Ska ut och segla i sommar. Som mest snackar vi passager från svenska sidan över till Åland och från södra stockholmsskärgård ned till Gotland. Tyvärr kommer jag solosegla vissa av sträckorna och skulle därför behöva en autopilot.

Klart man sitter på vakt, men låt säga att man behöver springa ned i båten för att hämta något lite snabbt eller kanske upp på däck för att hissa focken. Då hade det varit praktiskt att kunna fixera henne på en kurs, förslagsvis i vindögat medan man jobbar.

Har funderat på t.ex. ett rep med en ögla i där du kan fixera rorkulten, tänk så här;

------o-------

Och att du sedan kan fixera repet i båda ändarna så att rorkulten inte kan röra sig i sidled. Skulle det fungera tror ni?

Inte ute efter en dyr lösning. Hemmabyggen och inovasioner är att föredra med en tight budget!

Har en H-båt och har köpt en säkerhetssele för att göra seglingen säkrare. En autopilot hade dock underlättat ännu mer, så jag är tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alla möjliga lösningar från elektroniskt styrda autopiloter (vilket jag nästan inte kan tänka mig segla utan, sen jag skaffade den första under första halvan av 1990-talet) till en repstump.

Förr kunde man lägga fast en tamp, ofta baktampen på storskotet på tex knapen på styrbords sida. lägga den ett par varv runt rorkulten och straffa till den lagom hårt och belägga den på kapen på babords sida. Då kunde man göra småsjusteringar. Man justerade  in roerkulten så hon seglade rakt fram när man var i sittbrunnen. Väl nere vid pentryt märkte man att båten gick upp en anig i vinden. Sträcka sig ut i sittbrunnen och slå lite lätt i sidled på rorkulten. Efter ett par justeringa kunde man i lugn och ro stå vid pentryt och brassa käk. Finns variannter med gummikord

Det finns en roderlås www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=273&artname=Roderlåset&sok=roderlås Det var främst artikelummer 3948 jag tänkte på

Hackebräda är en annan variant. Vanligtvis är det en mässingsbit som sitter på ett gångjärn där man sågat/filat ett antal jack i och en motsvarande tapp under rorkulten. Bilden visar en sofistikerad variant på en av mina båtar, i rostfritt som en tidigare ägare tillverkat.

Sen finns det varianter där man tex kopplar skotet till focken, eller en midre fock eller tom en lina frå storseglet, som påverkar rorkulten - en enklare variant av vindroder.

post-945-1394236698,5175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel variant som fungerar på lovgiriga båtar och i bidevind:

Man låser rodret med en lina ett par varv runt rorkulten och i knyter i varje sida av sittbrunnen. Kanske knaparna passar att surra i.

Rorkulten ska stanna uppe med friktion när man höjer den. Brukar gå att justera.

Man lägger löst två varv runt rorkulten (kan räcka med ett) och höjer rorkulten=låser den på en bidevindbog. Millimeterprecision i denna metod att låsa fast rodret.

Med lite inslag i storen (man släpper lite på storskotet) men inte på genuan går nu båten själv om man har tur. Det fungerar sålunda:

Båten går upp i vind pga lovgirigheten och vinden i storen. Storen börjar fladdra lite mer inne vid masten och lovgirigheten avtar. Rodret styr nu lite för fallande kurs och båten faller av.

Då fylls storen och båten lovar upp pga storseglet.

Lyckas man har man all tid att gå ned och brygga lite kaffe. Detta fungerade bra på en Maxi 77 vi hade men inte lika bra på Forgusen. Kanske för att vi har så bra autopilot så man inte orkar testa tillräckligt. Nöden saknas och den är ju uppfinningarnas moder.

Bra pyssel på längreseglingar och underbart att klara sig utan kostnad.

Snörslitaget är minimalt.

Bra tillbehör för pyssel är gummisnören och tunna linor. Kanske några block. Gummisnören är förresten bra i svag vind i hög sjö. Gammal sjö nöter förfärligt både på humör och segel. Gummisnören som framförallt skotar in storen men även genuan ger bättre komfort ombord och mindre segelslitage. Smällarna upphör när skotningen blir flexibel. Faktiskt ger det även lite bättre fart att alltid ha vind i seglen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopilot är ju just en dyr elektronisk historia...

Ordet du söker är snarare självstyrning...

Och ja, en tamp kommer funka kanonbra för kortare stunder på H-båten. Perfekt för att låsa rorkulten så båten går rakt fram för motor medans du hissar eller tar ner segel eller när du seglar och står på huvet i ruffen för att fiska upp något. ;-)

Det funkar under segel så länge du har lite lagom rodertryck. Plattläns är väl den enda bog jag inte skulle vilja göra så...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, gillade det där roderlåset du skickade mig. Verkade intressant. Samt även den lösningen du hade på din egen båt.

Tack så mycket för tipsen, känns skönt att det finns lösningar man kan tillverka själv som kanske inte fungerar perfekt, men som i alla fall duger ifall man Måste lämna rodret en sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, känns som om du svarar på alla mina frågor. Du borde snart kunna skriva en detaljerad lista på alla funderingar och utmaningar jag ställs inför. Nåja, det tackar man väll ändå för!

Ok, självstyrning då ^^

Brukade surra fast rodret i optimistjollen med storskotet, och då var det sedan bara att glida med... Fast H-båten är ju lite större, så du har rätt. Plattläns är nog inte rätt bog för denna typ av övningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig hackebräda sån som sitter på var och varannan julle, är enklare att tillverka än den sofistikerade varianten som sitter på min storfidra. Hade en sån på min L32, men hittar ingen bild.

Det brukar i princip va ett plattjärn av mässing i vilket man sågat/filat ett antal lodräta jack 5/10 mm djupa och med 5/10 mm avstånd. Det går naturligtvis lika bra med ett plattjärn av rostfritt, men jobbigare att fila jacken. Hackebrädan sätts fast i bakkant på sargen med ett gånjärn, så att den går att fälla upp och ner vid behov. i underkant på rorkulten sätter man  ett beslah som passar in i hacken. Ordet som dök upp - tex ett vinkeljärn.

Gummisnöre kallsa väl i regel gummikord www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1201&artname=Gummikord&sok=gummi

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 04 maj 2011 | 07:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en bild på gummiskotning i lätt vind.

Gummisnöret fungerar som en flink besättningsman som oupphörligt släpper och drar i skoten. Här ihopkopplade.

Fungerar (behövs) endast i lättare vindar och i sjögång och undanvind till halv vind.

post-5771-1394236699,9444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du låsa rodret i valfri position så underlättas nog också biliggning med saxade segel.

Dvs man gör ett vanligt krysslag men låter förseglet vara kvar, det backar då och båten bromsas. Man binder sen rorkulten traditionsenligt i lä och båten gör sen nån enstaka knop och blir väldigt stabil och rör sig sävligt även i högre sjö. Vrider vinden så vrids per automatik också kursen. Bra såväl vid kaffepauser som arbete på däck.

Problemet med H-båten kan vara kölens lilla lateralplan, den tenderar nog att snurra runt sin egen axel ganska lätt om kraftiga sjöar slår snett mot fören. Själva rodret kan då delvis utgöra en del i ett delat lateralplan ifall det bara är måttligt vridet, så att kursstabiliteten ökar. Blev lite invecklat, men det där med att binda rorkulten i lä gäller nog mest långkölade båtar.

Min poäng är alltså att en hackebräda eller liknande också öppnar för bästa justering av biliggningens stabilitet.

Det lite udda vid biliggning är att rodrets vridvinkel - eller snarare dess bett vid låg fart - mest avgör farten istället för kursen som man är van vid.
(Båten får den fart där roderverkan uppväger förseglets lävridande verkan, för ju mer lävriden kursen är desto mer fartgivande exponering av storseglet, och ökad fart ger bättre roderbett och därmed lovart-kursvridning, nåt sånt.)
Vrider du rodret mycket och låser det så avtar farten men också kursstabiliteten pga köl-lateralplanets lilla långskeppsutbredning (som iofs också gör båten lättsvängd/roderbettsvillig), omvänt så ökar farten och kurstabiliteten med bara måttlig vridning.
En vän med en Ohlson 22:a* använder biliggning då han tar ner storen, och han hävdar märkligt nog bestämt att båten ligger bi även då storen är nedtagen!? Mysko, kanske agerar fockens överdel drivande kraft och dess nederdel bromsande/backande? Den båten fick iaf farten 0,3 knop med bägge seglen - enligt impellerloggen - med fullt vridet roder, men avdriften blev hög och kursstabiliteten alldeles för låg. Med måttlig rodervinkel funkar det däremot bra och kanske blir farten mätt över grund med gps lika, eftersom avdriften alltså minskar.
Själv får jag f.ö. 1-1,2 gps-knop på min långkölade amigo 23 med fullt vridet roder, och mycket bra kursstabililitet med sann kurs ca 120 grader från vindögat (avdrift ca 30 grader, nosen pekar alltså ungefär mot 90).


En enkel hackebräda kan nog alltså vara bra till mycket, så experimentera gärna med biliggning i efterhand tilltagande sjöar ... ;-)

/ Thomas

Edit:  *) En relativt H-båtslik kölkonstruktion iaf i mina långkölsögon, så biliggning borde väl funka riktigt skapligt och klart praktisk nyttigt och användbart även i ditt fall.



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 maj 2011 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...