Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Frost37

Öppningsbar framruta på Yamarin 59 DC m.m

Rekommendera Poster

Hej på er,

I fredags var det äntligen dags att sjösätta nyförvärvet: en ny Yamarin 59 DC.

Det mesta är positivt, men jag tycker tyvärr att detaljkvaliteten inte är så bra som ryktet, tyvärr en hel del saker som inte är ok med vår båt, lister som lossnar, luckan till ruffen fungerar ej som den ska m.m. Har tidigare haft Ryds och jag hade förväntat mig ett lyft när det gällde dessa bitar, nu känns det som ett nedköp. Jag måste dock poängtera att sjöegenskaperna är riktigt bra.

Har dock en fundering kring framrutan: denna låses ju innifrån, hur ska jag kunna komma in i båten från fördäck om jag inte kan öppna fönstret, eller går det att öppna även framifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Intressant, många pratar sig alltid varma om Yamarin men jag kan inte annat än att hålla med dig. Vi köpte en splitterny Yamarin 59 HT och hade samma problem som du, lister som lossnade, dåliga tätningar som läckte runt rutorna, kapell som läckte in och andra tråkigheter. Jag tror det är att tillverkarnas jakt på kostnadsbesparingar som ibland blir för kraftiga och som leder till fatala misstag.

Senast ändrad av Rolle85 | 02 maj 2011 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gällande rutan så gör jag så här...sätter på hamnkapellet från akter och framåt.

När jag kommer kring framrutan stänger jag rutan och från framdäcket låser jag den övre rutlåset och låter den nedre vara olåst. Efter det knäpper jag de sista knapparna!

(Har en 64 dc)

Kvalitet kan man diskutera, men vilken båt är helt perfekt? Har varit och klämt på många båtar innan jag bestämde mig och överlag tycker jag Yamarin håller hög klass. Kolla tex vikten på en 64 dc mot en Bella eller Flipper 630 dc! Måste betyda något.

Några dåliga saker!

Dörren till 64ans ruff har svagheten i gånjärnen, här får man använda huvudet och inte vålda.

Elen bakom styrningen är inte den snyggaste dragningen (hänger och dinglar). Dock så går det grova slangar efter skrovsidan som all el, gasvajer och hydraulslangar går i att det är fördraget med snören för framtida nydragningar :-)

Jag är riktigt nöjd med min båt och den går som en dröm i havet! Den är helt odramatisk.

post-10006909-1394236742,7197_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låser inte rutan alls när jag lämnar båten, har oxå en 64. Den fina slangen du pratar om mrplasma, när du ger fullgas en dag och handtaget lixom fjädrar tillbaka till marschfart av sej självt, då har slangen ramlat ner i kölsvinet. Been there done that - Yamarinkvalitet? Oxå väldigt nöjd med min båt överlag men den påstått höga kvaliteten letar jag efter 3 år fortfarande efter..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket montage-jobb görs av återförsäljaren som montage av luckor m.m. Jag hade själv en del såna problem i början som reklamerades och fixades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...