Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Janne_68

Huvudströmbrytare

Rekommendera Poster

Jag köpte en Ryds 568 Gti för några veckor sedan.

I helgen som gått nu var vi ute på vårt första riktiga eldprov.
På söndagsmorgonen så glömde vi att slå på huvudströmbrytaren (vi var trötta kl. 06:30), men motorn startade i alla fall.

Vi blev lite förbryllade och kollade kopplingarna på batteriet och märkte att det enda som huvudbrytaren bröt var all el fram till instrumenteringen (inkl.plotter & dyl).

Ska det det vara kopplat så?

/ Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju lite lattjo, men var och en kopplar ju som man vill. Din strömbrytare kanske inte tål startströmmen? Men jag bryter allt med min. Eller har du 2 batterier? Ett separat för starten, då kan du ju montera en strömbrytare till.

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska och ska, men inte lär det ställa till några problem. Gissningsvis är kabeln från batteriet till motorn ganska kort och risken för haverier där ganska liten, jämför med bilen som inte har någon brytare (på högströmssidan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vad har du för motor då, årsmodell, märke etc? Med min Yamaha 60hk 2-takt från 1998 så bryter strömbrytaren allt men det kan ju vara så att moderna motorer inte klarar av att resettas varenda gång man stänger av strömmen, det kanske är någon form av mjukvara som måste ha konstant strömtillgång för att inte skapa problem. Jag tror dock jarb skrev något om detta i en annan tråd för en tid sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett problem är om man råkar stänga av huvudbrytaren när motorn går. Då går likriktardelen i generatorn sönder omedelbart (tiondels sekunder).

Misstänker att båtleverantören kopplar så för att slippa diskussioner om garantirep där båtägaren aboslut inte rört huvudbrytaren under gång.

Tror inte det är någon stor fara att låta motorn vara inkopplad jämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...