Chartio 0 Postad 1 Maj , 2011 På internet beskrivs H-båten som en tremansbåt. Men hur skulle det fungera om man skulle behöva segla den ensam någon gång? Vilka tampar går ned i sittbrunnen, fungerar det solo med så väl storen som fock? Spinnaker är nog inte att tänka på, eller? Ja, alla erfarenheter från solosegling med båtar i 27fotsklassen är uppskattade. Mvh Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 Maj , 2011 Inga problem att segla en H-båt ensam. Går nog att få till spinn-seglingen med om man tänker till lite. Jag gissar att fallen normalt sett sitter på masten på H-båten. Men det gör dom på på J-80 också och den soloseglade jag. Generellt sett så har jag inte upplevt det som särskilt svårt att solosegla små båtar. Mina erfarenheter gäller dock endast inomskärs. M22, J80, IF är exempel på båtar jag seglat ensam en gång eller annan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Maj , 2011 Går alldeles utmärkt. Eftersom båttypen är gammal så finns det säkert en uppsjö med olika varianter av tampdragningar, Du får köpa en där man dragit ner fallen till sittbrunnen om du vill ha det så (rekommenderas vid ensamsegling). Att du fått uppgiften om att det är en båt som ska seglas på tre personer kan kanske ha att göra med att det är en stor kappseglingsklass och att man där rekommenderar tre personer? Det är en mycket trevlig båt och när vi hade SM för klassen fick vi också lära känna de som seglar den seriöst och de är minst lika trevliga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 2 Maj , 2011 Små båtar beror väll på vad man kommer ifrån, vilket i mitt fall är ett par år vid E-jollen. Visst har jag seglat större båtar, men aldrig ensam. Nåja, tack så mycket för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 2 Maj , 2011 Fast H-båtsklassen har väll rätt strikta klassregler, så det är inte säkert att det finns hur många olika tampdragningar som helst. Båten är hur som helst redan inköpt och hon ska i vattnet om mindre än två veckor för första gången! (Med oss som ägare då). Satt i sittbrunnen och försökte lista ut vart tamparna borde ta vägen, och vad det verkar som är storen neddragen i sittbrunnen, men jag är tyvärr inte lika säker på att focken är det. Har inte seglat henne än, men att det finns många trevliga H-båtsägare har jag redan fått erfara. Ser fram emot sommaren! Tack så mycket för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Maj , 2011 Hehe, visst handlar det om definitioner. Men du kommer inte ha några problem att segla H-båten ensam. Jolleseglare brukar ha bra känsla och goda förutsättningar att hantera framför allt små båtar som H-båten. Dessutom är det mycket färre trimtampar att hålla reda på än i E-jollens trasselsudd.. Som Laser-seglare blev jag ju helt matt när jag hoppade ner i en E-jolle; uthal, inhal, skotvagn... alldeles för mkt snören att hålla reda på! För att återgå till ämnet så tycker jag heller inte att man ska stirra sig blind på det där med fallen till sittbrunn. Jag har aldrig upplevt det som något problem att gå fram till masten för att hissa eller släppa ner seglen. Ofta behöver man ju ändå hjälpa till att mata in storen i likrännan då man måste ju ändå upp dit. En ditinkt skillnad är om man ska segla på havet och vill kunna reva utan att vara exponerad på däck för länge. Då håller jag med om att det är viktigt.,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 2 Maj , 2011 Personligen skulle jag nog rekommendera att vänta med spinackersegling på en pers tills du känner båten och har tänkt ut rutinerna. Att sätta och bärga spinackern ensam är ingen lek! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 3 Maj , 2011 Tänkt att jag ska vara ute 54 dagar i sommar och vi får se om den längsta sträckan över öppet hav är från Öja till norra Gotland. Då är jag dock inte ensam, men har ändå köpt en säkerhetssele med karbinhakar för att göra däckjobbet säkrare. Ska dock segla solo i stockholmsskärgård, från Möja upp till Mariehamn och ned till Sandhamn, och då blir det möjligen lite havssegling över till Åland. Och det, solo? Nja, kanske ställer in den sträckan och lägger mig för att bada i en vik istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 3 Maj , 2011 Helt klart. Komplicerat nog med fock och storsegel, och Så otroligt mycket tjänar man ändå inte med en spinacker. Det går lite snabbare, men är mycket svårare. Tack för rådet hur som helst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser