Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
folkeorg

Har VP MS4A backslaget slirkoppling?

Rekommendera Poster

Det smäller rätt bra när vi lägger i växel på båten. Kollar på sprängskissen men kan inte se att det skulle vara ngn slirkoppling utan det verkar vara kugge mot kugge direkt:

http://www.marinepartseurope.com/sv/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/10382.jpg

Stämmer detta? Hur ska man då kunna smyga igång propeller och axel utan att få alltför stora belastningar på drivlinan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara ett 200 drev. Dom kan smälla ganska bra när man lägger i växeln, det beror på för högt motorvarv. Kolla att du inte har för högt tomgångsvarv. Om reglaget är feljusterat så ökar motorvarvet INNAN växeln går i. Se till att motorn inte har högre än 900-1000 varv när växeln går i. I propellernavet sitter en gummibussning som tar upp en del av  rycken. På svänghjulet sitter också en ryckutjämningskiva istället för bilkopplingen. Dessutom är ju vattnet ganska mjukt och ger efter för propellern så någon slirkoppling behövs inte.

hälsar Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har problem med att just ryckutjämnaren i kopplingen får så mkt stryk att den havererar. Antar att den får den otacksamma uppgiften att dra igång hela drivlinan dvs propelleraxel samt propeller när man lägger ur en växel eller ännu värre, när man byter riktning. Om det bara är kuggar som griper in i varandra utan någon slirkona så måste de små fjädrarna i kopplingen ta upp hela kraften att accelerera upp propeller och axel till full fart. Det verkar vara en för stor uppgift. Tror inte att det finns ngn mer del som flexar dvs ingen gummidel i propellern heller.

Om det var en slirkoppling så kunde den hjälpa till att få upp varvet på drivlinan innan det låser. Dvs om man la i växeln sakta så skulle det vara skonsammare mot allt. Tomgången ligger på ca 600-700 rpm och vi märker ingen varvtalsskillnad utom möjligen när allt väl är inkopplat och driver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är några kugghjul som kuggar i när du växlar. Det är en konisk skjuthylsa som greppar i ett säte, när växeln läggs i. Det kallas Volvo Pentas patenterade Silent shift, men dessa backslag har aldrig växlat speciellt mjukt. Det kan förstås vara slitet. Nya VP backslag växlar inte heller speciellt mjukt. Har man en lång axel och en tung propeller kan det smälla rätt bra. Har du tittat på hur oljan ser ut. Det verkar som dessa backslag ofta går överbelastade, vilket gör att oljan blir bränd och svart. Volvo Penta föreskriver att man använder deras syntetiska transmissionsolja. Det finns bättre ryckutjämnare än original.  Ett fabrikat är R&D, som man kan köpa från Transauto i Södertälje.



Senast ändrad av Rollen | 02 maj 2011 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan var duktigt svart och seg så den har väl gått tungt antar jag. Vi når ju marchfart redan vid 1100 rpm så den ligger ju mest där = ca 500 rpm på propelleraxeln. Dessutom var det låg nivå så vi får se hur den går efter oljebytet och mer olja i backslaget. Blev inte Penta original utan en annan 75W-90 hypoid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låter lite oroande det där med drivskivorna.. Håller på att montera in ett sånt där backslag i båten jag... Funderar på att sätta in en centaflexkoppling för att få det lite mjukare, får nog satsa på en sån isf.

Vad har du för motor?? Och hur/var är kylningen på backslaget inkopplat??Har du nån bild?

Vad har du för båt?

Mvh/andreas



Senast ändrad av guzzlon | 03 maj 2011 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD32. Kylningen går in och ut vid utgående axeln. Sitter en oljekylare innanför. Dåligt med bilder tyvärr.

Ryckutjämnaren består av sex fjädrar där två (klockan 10 och 4) är lite klenare. Dessa tar upp de första små rycken. De andra fyra tar kraftigare ryck. Blir det många hårda smällar som fjädrarna inte klarar av så går de i botten. Då är det plastisk deformering av metall som tar upp energin. Efter ett tag har de arbetat sig så långt in i plattan att fjäderhållaren, den med splines, når i de tre nitarna som håller den övre plattan. Då slås de ur läge samtidigt som den övre plattan börjar flexa. Till slut går en bit ur övre plattan och niten lossnar. Då glappar övre plattan så mycket att en eller flera fjädrar kan åka ur. I vårat fall ner i sprängkåpan och dansar runt med skrammel som följd. Tar man upp ett hål i nedre delen av kåpan så slipper man oljudet och risken att en fjäder slår hål på kåpen men å andra sidan vet man då inte att ryckutjämnaren pajat.

Vi moddade vår ryckutjämnare och svetsade ihop plattorna samt ersatte nitarna med M6-stålbultar. De värsta som kan hända då är att bultarna går av men platorna separerar inte och fjädrarna trillar inte ut ifall fjädrarnas styrplatta når för långt. Se bild.



Senast ändrad av folkeorg | 04 maj 2011 | 11:50

post-28320-1394236700,001_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...